SKRIVET: 2011-05-24, kl 21:22:45 | PUBLICERAT I: Allmänt

Kommunikation och konflikthantering!

Jag var på en föreläsning idag som handlade om kommunikation och konflikthantering, jag lärde mig inte speciellt mycket nytt, eftersom jag rör mig väldigt mycket i publikamiljöer och träffar mycket människor samtidigt som jag är väldigt social och pratar med allt och alla så var det i alla fall en uppdatering eller påminnelse om hur jag skall hantera det. Så får jag hem och efter tre timmar hade jag redan bett två personer fara och flyga utan att egentigen lyssna på vad dom hade att säga! Men å andra sidan så han flera gånger på föreläsningen att i 99,9% finns de två anledningar till varför man hamnar i de läget när man ber personer dra åt de varmare hållet och det är för att man har olika åsikter eller för att den andra är idiot. Har man olika åsikter så skall man i min position kunna lösa det utan att våld/hot förekommer men är det en idiot finns det inte mycket man kan göra så enligt honom agerade jag helt rätt dom jag bad flyga är idioter och som sagt då finns det inte mycket man kan göra.

Men kommunikation helt enkelt är flera olika saker, det är tonläge,klädsel,kroppsspråk m.m. Vi kommunicerar ju på många olika sätt.
En sak som jag ofta tänker på när jag hamnar i en konflikt är att alltid ha öppna handflator vända mot peronen, även om personen inte medvetet tänker på de så uppfattar dom det garanterat, är det något man omedvetet håller koll på i en konflikt så är det händerna, för oftast angriper man inte någon med benen först eller annan kroppsdel utan blir man angripen så kommer det oftast från händerna.
Håller man händerna öppna signalerar det jag öppen för vad du säger och jag är absolut inget hot, detta får många att lugna ner sig per automatik.

En annan sak man skall tänka på när man är i en konflikt är att stå lite på sneden, inte mitt emot den andra personen och absolut inte för nära, det är ett väldigt hotfullt beteende.

De finns en konflikttrappa eller våldstrappa som visar hur konflikten eskalerar och hur man känner igen att våld kommer brukas. Nu har jag glömt bort några steg men den är ungeär så här. Jag har missat några steg mellan diskution och personangrepp men det är som bortblåst just nu.

*Olika åsikter

*Irritation

*Diskution

*Personangrepp

*Hot

*Våld


Men de viktigaste av allt är i alla fall att man lyssnar aktivt. Vi hör 3 gånger snabbare än någon kan prata så därför, hinner vi med att sysselsätta våra hjärnor med andra tankar medans någon pratar. Därför måste vi aktivt lyssna och påminna oss om att lyssna på den andra. Det är svårare än vi tror och behöver därför övas på.


charlotte

o verkkligen lyssna på ngn annan är en konst



PUBLICERAT: 2011-05-24, 23:58:33 | URL: http://kloppan.wordpress.com
Bengt

Inser inte minst genom det här inlägget att det är så mycket som man inte vet och/eller inte har tänkt på. Även om jag egentligen aldrig haft arbeten där hot/våld varit något närvarande i vardagen. Fast - egentligen var det nog det, halvt om halvt - under åren som jag arbetade inom långvården ...



PUBLICERAT: 2011-05-25, 10:22:43 | URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/
charlotte

jag har tänkt lite på det där med händerna. det ska jag pröva nästa gång ngn hotfull kommer in på jobbet



PUBLICERAT: 2011-05-27, 09:49:24 | URL: http://kloppan.wordpress.com

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: