SKRIVET: 2011-06-02, kl 15:36:54 | PUBLICERAT I: Allmänt

Hundar i affärer!

Jag satt och kollade lite på en av de större bloggarna som är ett ovanligt fenomen hemma hos mig men denna bloggare hade skrivit ett inlägg om hundar i affärer och tyckte minst sagt om de. Varför?

Spelar de någon roll om hunden är i eller utan för affären?

I Göteborg ser man ofta hundar inne på femman huset t.e.x ibland ser man A-lagarna dra runt med sina hundar i stans alla affärer och så länge hunden inte "smutsar" ner vad är problemet?
Många affärer tillåter inte hundar i affärer p.g.a de som är allergiska och det är helt okej, men om varuhuset anser att det är helt okej,vad är då problemet?
Många affärer tillåter endast ledarhundar eller tjänstehundar, skall dom också förbjudas?

Jag har många gånger miljötränat mina hundar inne i femman huset, det är en fruktansvärd miljö för en hund och det är alltid slut provet för mig när jag håller på med en hund. Den skall vara så fokuserad på mig att de övriga lukterna och individerna inte skall spela någon roll, den skal lite på mig så pass mycket att den skall känna sig trygg när denna miljö presenterad för den. Om en hund är tänk för att bli polishund när skall den ha möjlighet att tränas i allmäna miljöer om man inte får ta med den in i varuhus?
Skall den presenters för den miljön för första gången den jobbar?
Om de blir demonstrationer och man behöver sin hund och den aldrig sett så mycket människor förr, hur tror ni den mår?

Detta känns inte som ett dirket samhälls problem men ändå, det är värt ett inlägg kännde jag, vi hundägare får ta så väldigt mycket skit för allt, tro oss vi håller oss mer än göra på landet och i skogen men en hund i tjänst måste kunna klara av alla sorters miljöer, jag brukar även åka buss/spårvagn/tåg en del hundar har jag t.o.m flugit med för att dom verkligen skall vänja sig vid allt. Många vet inte vilka påfrestningar dessa hundar måste utstå, vilka vardagshjältar dom verkligen är, hur mycket dom hjälper samhället och att dom verkligen skulle ge sitt liv för att rädda sin husse eller matte.

Så slappna av lite, vi behöver ha hundarna i dessa miljöer för att dom sedan skall kunna rädda liv, leta upp vilsna barn, fånga bovar och trygga din vardags miljö!

 


Linda aka Javamorsan

Allt är relativt. Över lag anser jag inte att man som privatperson utan synfel behöver ha sina hund med sig precis över allt. Har allt för många gånger sett hur fel det blir med hundar i affärer.



PUBLICERAT: 2011-06-03, 09:33:57 | URL: http://baralinda.se/wordpress/
charlotte

vilket bra inlägg. jag har nog varit lite mer anti förut men nu upplyste du mig.



PUBLICERAT: 2011-06-03, 10:47:38 | URL: http://kloppan.wordpress.com
Bengt

Lysande inlägg; jag är enorm hundvän. Jag har aldrig sett så harmoniska hundar som i småorterna i Frankrike. Lufsar okopplade runt på gator & torg, sniffar runt här & där - har t o m trafikvett, ser sig noga för när de ska över vägarna. Extremvarianten i Sverige: Med strypkoppel bara runt kvarteret, samma kvarter gång på gång. Mer varierat är bra för hunden. Och hundar mår ju allra bäst när de får använda skallen och får uppgifter att lösa - gärna i mkt varierande miljöer. Och hundrädda förstår jag mig egentligen inte på. Brukar säga att om det är några som människor ibland har anledning att vara rädda för så är det inte hundar - utan andra människor. (I exempelvis affärer ska det dock självfallet vara kopplat). Så har vi hundbajset, också ett kärt ämne för de som inte gillar hundar ... Visst ska det plockas upp. Men nog har det blivit överdrivet hysteriskt. Man kan ju faktiskt missa ibland - exvis i mörker och/eller bland höstlöv. Gillade skarpt en artikel om hundägare i Sthlm som satt upp lappar för att få joggare att sluta bajsa i skogen, "Joggare - plocka upp efter dig!": http://city.se/hannes/2011/04/14/varning-for-joggarbajs/



PUBLICERAT: 2011-06-04, 10:33:16 | URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: