SKRIVET: 2011-01-06, kl 18:09:22 | PUBLICERAT I: Allmänt

Missförstånd!

Dessa små förgiftande ord som sägs på ett sätt och förstårs på ett annat.
Jag fick åter kunskap om en sak jag har kunnt men nu mera lämnat nästan helt lämnat bakom mig, i alla fall när jag själv pratar.
Nämligen att läsa mella raderna - underförstådda meningar som båda tydligen ska veta om.

Jag gillar inte det, pratar jag med någon så säger jag som det är, jag menar det jag säger ingen annat.
Jag förstår inte hur budskapet ska kunna bli så mycket klarare?!?!

Missförstånd yttrar sig på många olika sätt, det värsta är när den parten som lyssnar blir ledsen och upprörd eftersom den tolkar texten på annat sätt.

Jag förstår inte meningen med detta, jag tolkar när någon ger mig halvkvävda meningar när man måste tolka och gissa för att förstå men om budskapet är klart och tydligt då finns det väl ingen anledning att tolka eller börja tänka på vad betyder detta egentligen.

Jo tydligen så är det så, vad jag har förstått det så finns detta fenomen mycket hos tjejer, personen som berättar talar i gåtor och då är det upptill den som lyssnar att tolka och gissa hur man vill.

Detta är för mig ett mycket skumt fenomen, varför håller man på så? Jag vet att i mina tidiga tonår kunde jag också hålla på med detta men p.g.a alla missförstånd så slutade man.

Suck människor är för mig en gåta och kommer nog alltid vara, det är bara jobbigt och synd att det ska drabba människor man tycker om!


charlotte

jag är alltid rak o ärlig i min kiommunikation. när jag träffar främst killar som inte kännner mig så speciellt väl är det bäddat för missförstånd för antagligen är de så vana attt tolka budskap de får av motsatta könet..



PUBLICERAT: 2011-01-07, 08:36:06 | URL: http://kloppan.wordpress.com
Bengt

Fast det är ju/väl ännu större risk för missförstånd i skrift än i tal. När man skriver finns ju inte ens möjlighet till samspel på samma sätt som när man pratar ansikte mot ansikte. Faktiskt: även bloggkommentarer (som denna) kan mycket väl missförstås ibland, särskilt när man egentligen inte känner bloggaren.



PUBLICERAT: 2011-01-12, 20:52:37 | URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: