SKRIVET: 2011-04-01, kl 11:52:38 | PUBLICERAT I: Allmänt

Späckhuggaren Tilikum är tillbaka!

Näst efter Keiko som spelade Willy i rädda willy-filmerna så är väl Tilikum eller Tilly den mest berömda späckhuggaren i nutid.
För ca ett år sedan dränkte han sin tränare Dawn Brancheau mitt under en show på SeaWorld i Flordia.
Han har alltså i ett års tid fått leva undangömd, säkerligen undanstoppad någonstans.
Det står i artiklen från aftonbladet att hans  välbefinnande kommer öka genom att åter få vara med i showen men det är inte det folk tänker först på. Nej det första folk tänker på är att det ska hända en ny olycka med Tilikum eftersom han har varit inblandade i två st dödsolyckor tidigare. Inblandad och inblandad det är nog snarare kvällspressen sätt att göra det hela lite mer spännande.

Den första olyckan var också med en tränare som drunknade, han halkade ner i poolen som vi det tillfället innehöll 3 st späckhuggare, Tilikum och två st gravida honor. Dom hade aldrig tidigare haft människor i polen.
När tränaren föll ner i polen tog någon av späckhuggarna i munnen och började kasta honom till varandra - som om dom lekte.

Den andra olyckan var det en hemlös man som hittade i späckhuggarnastank en tidigmorgon, dödsorsak: Han frös ihjäl, så om späckhuggarna var speciellt inblandade där vet jag inte.

Den tredje olyckan var den med tränaren Dawn Brancheau.
Historierna går isär om hon trillade ner i polen eller om Tilikum drog ner henne via hårt. Men den officiella historien är att han hoppade upp och drog ner henne i polen och sedan höll fast henne i håret tills hon drunknade.

Vad ska man göra med en sån här val?
Han har varit "inblandad" i tre dödsolyckor och har mycket starkare restriktioner än de övrigs valarna!

Nu tänker jag vara som jag alltid är men jag tycker faktiskt människorna får skylla sig själva. Om dom ska hålla på med dessa djur så ingår riskerna, jag tror säkerligen tränaren var väl medveten om det också så jag skyller absolut inte på henne men att straffa valen tycker inte jag att man borde göra. Han har inte bett om att få bli tillfångatagen. Han föddes som en fri val och borde få vara en fri val.

Men eftersom han har hållts i fångenskap så länge som han har gjort finns det inte längre en möjlighet för honom att kunna släppas fri. Keiko (willy) överlevde i fem år efter att dom släppt honom fri, sen fick han lunginflamation och dog utanför en fjord i Norge. Så bevisligen klarar sig inte späckhuggare som varit fången för länge.

Att avliva Tilikum tycker jag inte heller man borde göra, han är ett stort och farligt djur som inte är tamt och då får man räkna med olyckor t.o.m dödsolyckor.
Han är en viktig avelsval och han bör därför få bli behandlad som de övriga valarna med stimiulans och värdighet. Men man tar bort kontakten med människor för den behöver egentligen inga djur, det är bara vi människor som behöver djuren aldrig tvärtom.

Jag blir så trött på att människor alltid skyller på djuren och att människor aldrig lär sig - vi är alltid i underläge!




KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: