SKRIVET: 2010-10-06, kl 15:54:48 | PUBLICERAT I: Allmänt

Musikterapi! (manupilation del 2)

Jag såg på Dr Åsa igår av en ren händelse, dom pratade om ämnet musikterapi, vilken inverkan musiken har på kroppen och själen.
Dom tog upp t.ex att musiken påverkar oss på flera specifika sätt, tex Affären spelar musik för att få oss att shoppa mer, det spelas musik i fabriken för att människor att jobba hårdare, hiss musik är tillför att vi ska hålla oss lugna. Det finns många olika sortets terapimusik, valsång, panflöjt och vargens ylningar om natten.

Jag läste någonstans att det t.o.m nappar bättre när man är ute och fiskar man man spelar hårdrock eller Marylin Manson. Detta har jag aldrig prövat eftersom jag inte skulle stå ut med hans musik.

Googlar man ämnet får man ca 142.000 träffar på detta.

Jag själv vet vilken musik har för inverkan på mig, när man hör en gamal låt som man inte har hört på flera år, man kommer ihåg hur man mådde, vart man hörde den och man uppfylls av en känsla av totalt välmående.


http://aspbladet.files.wordpress.com/2010/05/musikterapi.jpg?w=510&h=562

Precis som bilden kan musiken få dig att flyga men lika lätt få dig att falla, rätt låt kan få dig att känna dig som vid ett fritt fall medans låten efter får dig att vilja gräva ner dig.
Musik man få dig att vilja kämpa, musiken kan få dig att ändra åsikter.
Vilket enormt manuplulativ vapen detta är, om man vill försätta folk i en viss sinnestämmning för att föra fram sina åsikter.

För många år sedan menade några marknadschefer på coca-cola att människor reagerar på reklam på samma sätt som Pavlovs hundar gjorde när han ringde i klockan. D.v.s att när människorna hör deras jingel kommer dom automatiskt att börja "dregla" efter cola.

Jag vet dock inte om detta fungerade men tänk om det gör det? Detta manipulations "trick" kallas för priming.

(Haha nu kan jag inte skriva mer eftersom jag är total nybörjare på detta, så har jag lyckats med att få hela texten i fet stil och jag får inte bort det, det spelar ingen roll vad jag gör, det försvinner inte)

Men tänk på det nästa gång ni åker till ett köp center som spelar musik, det är bara för att stimulera er att handla mer, fungerar det?


Bengt

Musikmanipulationer har jag uppriktigt sagt inte tänkt på. Det är väl också manipulatörens högsta önskan: att den manipulerade inget ska märka. Men jag är en mycket dålig shoppare, så i den delen kammas det i alla fall noll på mig.



PUBLICERAT: 2010-10-06, 20:35:03 | URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: