SKRIVET: 2010-10-25, kl 06:15:05 | PUBLICERAT I: Allmänt

Köpa saker i godtro!

Dom tog ju bort i godtro för några år sedan, när man köper/säljer privat personer emellan. Innan kunde man ju säga att man köpt stulna saker t.ex i godtro utan att man visste om att det var stulet, de kan man inte idag då åker man dit.

Jag har faktiskt nästan gjort en sån sak för längesen, jag skulle köpa en bil. Jag tittade på den, den fungerade jätte bra och var super fin, men när papperna skulle skrivas på så fanns det inga papper, personen som skulle sälja bilen var jätte trevlig och som jag uppfattade det, ärlig och uppriktig. Han betyrade på heder och samvete att så fort papperna kommit så skulle han skicka dom till mig om jag ville lägga en liten handpenning så kunde jag ta med mig bilen på en gång, han kom på massa smarta lösningar på hur vi skulle göra. Men jag kände att nej, inga papper, ingen bil. När jag kom hem kollade jag upp reg nr på bilen och ägaren, det visade sig att ägaren var död sen ungefär en månad tillbaka. Men de visste killen som skulle sälja bilen ingenting om.

Man får verkligen passa sig för vem man köper bil av, det är faktiskt inte säkert att man kan vara 100% även om man köper den av en "seriös" bilhandlare. Jag lärde mig ganska mycket på den historien, att aldrig åka ensam för att köpa bil, det är alltid bra om man får en annan åsikt om det och att man absolut aldrig ska köpa en bil utan papper oberoende av vem man köper bilen av.

I vissa saker tycker jag dock att man skulle ja kvar godtro, tex på marknader, hur lätt är det att kontrollera om sakerna är stulna där. Jag ärligt säga att för några år sedan var jag ganska naiv av mig, ville tro gott om alla. Jag har bara haft tur som omgett mig av människor som inte är naiva och som kunde peka ut lurendrejare när som jag stötte på dom. Idag är jag nog raka motsattsen, nu kontrollerar jag saker både två och tre gånger innan.
Det är nog mycket en yrkesskada tror jag men en bra sådan.

Var nu rädda om er och var nogranna med allt som gäller inköp, vare sig det är över disk eller över nätet, kriminella skojare finns överallt!

 


Bengt

Kommer att tänka på affischen med dåvarande amerikanske presidenten Rickard Nixon, och texten: "Would you buy a used car from this man?" Annars är väl bedragare oftast de "trevligaste" man kan tänka sig. Och stulet eller inte stulet: om priset verkar orimligt lågt är det ju alltid en varningsklocka.



PUBLICERAT: 2010-10-25, 20:00:18 | URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: