SKRIVET: 2010-11-25, kl 10:00:53 | PUBLICERAT I: Allmänt

Vilket stämmer bäst in!

Vilker stämmer bäst in på vårt samhälla vara av idag!

Kapitalism: är ett ekonomiskt system inom vilket kapitaloch produktionsfaktorer (bortsett från arbetskraften i "fria samhällen") ägs och planeras av privata aktörer.


Kommunism: är en benämning på flera närbesläktade idéer om att produktionsmedlen i ett samhälle bör vara gemensamt ägda. Inom marxismen är det också benämningen på det tillstånd i samhällsutvecklingen där klasserna och staten upplösts och produktionsresultatet fördelas åt alla efter behov.


Fascism:är en nationalistisk och auktoritär politisk ideologi som har sitt ursprung i Benito Mussolinis fascistiska rörelse (från 1921 Partito Nazionale Fascista) i Italien, grundad efter första världskriget och med rötter i den italienska nationalsyndikalismen. Fascismen förknippas ofta med en massrörelse, elitstyre och meningen är att individen är underställd statens behov. Fascismen vill vidare ofta skapa en stark nationell identitet.

Anledningen till denna början är att jag funderar på vilket samhälle vill vi egentligen ha?
Jag är ju ganska missnöjd med dagens sahälle, det är alldeles för stor otrygghet bland en massa annat, men vilket samhälle vill jag egentligen ha, vilket samhälle vill du ha?

Vill vi ha det gamla bondesamhället, vill vi ha de som i ryssland? Kongo? Norge?
Ja om man vill ha ett annat samhälle är det ju rätt bra att veta vilket man vill ha, jag vet hurdant samhället jag vill ha. Men ägnar folk en tanke åt detta eller gnäller man bara?

Om du får konstuera ditt samhälle hur hade det sett ut?


Bengt

Den "-ism" som genomsyrar hela vårt samhälle är nog materialismen. Kanske också egoismen. Jag tror nog att drömmarna/visionerna om ett bättre samhälle i väldigt stor utsträckning har slocknat hos folk. För egen del tycker jag numera att kommunismen som idé är hur bra som helst. Men att kommunismen aldrig någonstans kommer att fungera som tänkt - eftersom människan är som hon är. Kommunismen - en fin utopi.



PUBLICERAT: 2010-11-25, 19:37:10 | URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: