SKRIVET: 2010-11-16, kl 14:56:08 | PUBLICERAT I: Allmänt

"STG" Skjut-Tig-Gräv

Tydligen är "STG" ett uttyck man använder, framför allt inom jakten. Den olagliga jakten då givetvis, framför allt den som bedrivs på varg.

Den jakt som kanske är den mest älskade/hatade jakten som finns, den är i alla fall mest debbaterade jakten,
antingen så älskar man vargen eller så hatar man den. Jag älskar vargen och kan inte alls förstå dessa jägares innerliga hat. Svt hade en jätte bra dokumentär om detta, vet inte om den finns kvar. Troligen gör den det på youtube och jag rekomenderar starkt att man tittar på den. För den är verkligen bra.

Jag kan berätta om den i korthet, den handlar om jägarna som bedriver olaglig jakt på varg, dom har förbjudna vapen och samarbetar både över läns och landsgränser. Det är ett nätverk på ett par hundra människor som verkligen gör allt för att utrota vargen, man använder alla metoder som finns. Det som slår mig mest är verkligen det innerliga hatet som driver dessa människor att plåga,döda och utrota.

Jag är vargvänlig, jag bor i ett område där vargen inte är speciellt vanlig, jag har aldrig fått någon av mina hundar dödade eller sargade, jag har aldrig behövt ta hand om ledsna barn som är rädda för vargen, jag har ingen egen mark eller är boskapsägar, men ändå, jag vill ta ställning i denna frågan och jag väljer vargens.

Men jag har förståelse för dom som fått sina djur dödade av varg.

Jag tycker människan inkräktar alldeles för mycket på naturen, vi tar djurens mark för att föda våra egna, vi hugger ner träd och skog för pengars skull. Vi är över allt, vart får djuren hålla till?
Många av jägarna vill inte ha varg eftersom dom slår viltet som dom skulle jaga, men allvarligt ni jagar för sportens skull, vargen jagar för överlevnad. Om människor hade slutat vara så giriga och anse sig ha rätt till precis allt så tror jag inte de hade varit några problem, vi hade kunnat jaga och vargen hade fått mat, det räcker till alla.

Detta är väl lite grann som fenomenet Tigrarna i Indien, vi utrotar dom för att vi ska få plats. Nej jag anser inte det okej att det ska vara så. Vargarna behövs.

Sen finns det ju även dom som säger att vargen planteras ut sv skogs industrin t.ex Stora Enso för att hålla viltstammen nere och det i sin tur minskar skadorna på träden som dom sen tjänar pengar på, det är ju inte heller helt okej. Vargen vandrar naturligt över gränser och jag tycker man ska låta dom göra det.

Min åsik är man ska inte bedriva hetsjakt på varg, håll vargstammen liten om ni måste men tillräckligt frisk och levnadsstark att man får ett naturlig rovdjursbestånd.
Man ska inte plantera in vargen för egen vinningsskull - Låt naturen ha sin gång.










Det är på tiden att vi inser att det är vi som lånar naturen, vi är på deras mark, inte tvärtom!


Bengt

Jag var tidigare vargvän. Men under många år i vargrika Värmland började jag efterhand vackla en aning i min positiva attityd. I mitt fall är orsaken (jakt-)hundarna. Jag radiointervjuade en morgon en sydvärmlänning som dagen före fått sin hundtik dödad. Han berättade att han plötsligt hört ett dödsångestskri från sin hund. Och så sa han snyftande: "och när jag kom fram så fanns bara inälvorna kvar av min hund". Klart att man inte blir helt opåverkad av sådana berättelser ...



PUBLICERAT: 2010-11-16, 22:07:58 | URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: