SKRIVET: 2010-11-23, kl 14:22:16 | PUBLICERAT I: Allmänt

Hur källkritiska är ni?

Hur källkritiska är ni? Tror ni på allt som står i tidningarna eller ser på nyheterna?
När ni läser en bok eller ser en film som bygger på en verklighistoria?

Tänker ni någon gång, detta är deras version men hur var det egentligen?

Gör ett litet test, fråga en som står er nära hur dom uppfattar dig som person, sen frågar du en kollega/skolkamrat som inte står dig lika nära, fråga grannen och en total främling.
Tänk nu att dessa personer ska skriva din självbiografi, det hade alltså blivit 3-4 böcker om en och samma person men från 3-4 synvinklar.
Likadant är det med nyheter, böcker m.m, jag har lagt till med en vana att alltid läsa kommentarerna oavsett om det är ett blogginlägg, nyhetsartikel m.m. Jag lägger faktiskt större vikt vid det än att fördjupa mig i artiklen.
Om jag hittar något intressant att att fördjupa mig i så letar jag alltid upp informationen på flera olika sajter.

För det är ju som dom säger det är vinnare som skriver historien, men jag anser att man inte kan få en rättvis bild om man inte läser förlorarens sida också, båda sidor förskönar och tar bort men är mer än villiga att berätta om den andras svaga sidor och missar. Därför tycker jag att det är så viktigt att vara källkritisk.

Jag tror inte detta är något problem för den yngre generationen, vi får ju information från alla håll och kan enkel leta upp bra källor, detta problemet ligger mer hos den äldre icke internet användande generationen.

Jag tycker ni ska göra en godgärning idag, om ni har en i er närhet som inte är speciellt IT orienterad, sitt ned med dom 20 min idag och lär dom lite grunder, hur man sköker information och hur man är källkritisk.

En annan sak jag har upptäckt är att om nyhetern kommer i papperformat så är den mer trovärdig än om den läses på internet?!? Det förstår inte jag alls, men det är väl något psykoligiskt nu igen, att det blir mer "sannolikt" eftersom du kan ta på den, inte bara läst från en skärm. Jag vet inte, jag måste göra en mindre undersökning om detta, bland de äldre som får hem sina nyheter i en brevlåda.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: