SKRIVET: 2010-08-17, kl 16:25:21 | PUBLICERAT I: Allmänt

Vi fortsätter på moral och rättsväsendet

Jag har funderat lite på ämnet våldtäkt, det finns två sidor av anser jag, den enda sidan där riktiga våldtäkter ökar och sidan där tjejer anmäler trots att dom inte blivit våldtagna utan som någon slags hämd!

Som ung tjej idag vågar jag inte gå hem i mörkret utan antingen en vän eller hund med mig, jag vågar inte flirta  (läs uppmuntra) med killar på krogen. Det finns många saker man inte vågar göra och det är ju knappt det begränsar sig till nattetid nu mera detta börjar bli ett 24/7 problem!

Jag tar bort den kategorin av våldtäkter som sker i hemmet mellan äkta makar/sambos/par. Jag håller mig till överfallsvåldtäkter och där ingår kategorin, man känner varandra lite typ nätdejting, "blir bjuden på en fest hos någon man bara träffat lite".

Jag känner inte många tjejer idag som på något sätt inte blivit sexuellt utnyttjade, våldtagna eller liknande, är inte det rätt skrämande?
Som ung tjej idag har du inte rätt till din egen kropp?

Tjejer är idag villebråd! I domstolar hör man ofta, hon ville för hon uppmuntrade till det, hon klädde sig utmanande, hon låg med mig frivilligt och sen ångrade sig.
Mitt synsätt på detta är, man får klä sig som man vill, man får visserligen inte bete sig som man vill men uppmuntrande? Vi lever på 2010 - talet behöver jag säga mer, så länge tjejen inte klart och tydligt säger jag vill ligga med dig och hon börjar dra fram en kondom ska kan man inte tolka det som ett uppmuntrande!
Hon låg med mig frivilligt, ja kanske till en börja ja men hon kanske ångrade sig sen, tänk på det? Det kanske kändes bra innan men ju närmare sängen man kom så började det kännas obehaglit av någon anledning, man ska inte tjata till sig sex, säger någon av parterna nej någonstanns på vägen så är det ett NEJ, hur svårt kan de vara?

Sen finns de tjejer som anmäler trots att dom gjort det frivilligt hela vägen och varit med på det men ångrat sig dagen efter, då får man nog skylla sig själv lite grann! Det kan vara så att man är alldeles för berusad, narkotika påverkad m.m och det är inte okej, i det läget får man bara stå sitt kast! Det finns de som anmäler som hämnd, rent utsagt idiotisk, jag blir arg av bara tanken, det finns de som anmäler för att dölja otrohet.

Fattar inte ni vad ni gör? När ni anmäler en icke våldtäkt? Ni sitter hos polisen och ljuger ihop en historia som de sen ska utreda! Man slösar dyrbar tid hos polisen, pengar, resurser för att ni är korkade! Kan ni inte hantera alkohol så låt bli och droger ska man överhuvudtaget inte ta! Ni sänker trovärdigheten för dom som faktiskt har blivit utsatta för detta fruktansvärda brott, ni kanske t.o.m dömer eller i alla fall stämplar oskyldiga killar som de sen får lida för ett bra tag efter. Fy fan för er (behövde åter igen ett kraft uttryck), stå för vad ni gör istället!

Nu för tiden blir tydligen också killar våldtagna, mörkertalet är nog större där än vad det är för tjejer så därför känner jag inte till det lika mycket, jag har bara läst det någon gång ibland i tidningen men inte hittat så mycket information om det.

Det finns så mycket råd för vad man kan göra för att ungå att bli våldtagen, läs dom och lyd dom, man ska inte behöva begränsa sitt liv. Jag tycker det är fel att behöva vara rädd och begränsad men se på samhället realistiskt och var rädda om er!

Till alla er som blivit utsatta för detta brott, jag hoppas ni får upprättelse och att ni kan gå vidare! Jag uppmanar er till styrka och mod, anmäl, vittna och vik er aldrig!


Jonesy

SV: Jag förstår vad du menar. Samtidigt så vill jag bara påminna att man ibland hjälper mest genom att inte göra något alls ;) Som att låta bli att dömma och uppmärksamma på ett negativt sätt.



Mycket bra inlägg om våldtäkter förresten. Det är också väldigt viktigt att uppmärksamma!



PUBLICERAT: 2010-08-17, 17:52:22 | URL: http://jonesythekatt.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: