SKRIVET: 2010-08-18, kl 15:35:29 | PUBLICERAT I: Allmänt

Oh happy day

Idag har jag vad jag kallar en studsbolle dag, jag är full av energi och ler & hälsar på alla. Jag peppar dom som är nere och försöker få så många jag kan att le, när jag har dessa dagar är jag även grymt ironisk mot allt och alla därför att det är min form av humor. En sån här dag är det svår att hitta något omoraliskt att skriva om, jag får inte till udden av det som är dåligt det känns bara som jag inte kan få till djupet och fånga det allvarliga så som jag skulle vilja framställa det. Jag ska istället försöka skriva om något positivt som omväxling.

Hmm det verkar bli flera små positiva saker istället för en stor.
Vi börjar med ämnet medvetenhet, på något sätt känns det som om folk börjar bli mer och mer medvetna om saker och ting, vi går inte längre på politikers och medias prat på samma sätt som man gjorde innan, vi är mycket mer kritiska och försöker själva ta reda på saker.
Ta t.ex Svininfluensan, hur många var det som tog sprutan?
Vad jag har förstått så var det fler som valde att inte ta den?!
 De som faktiskt tog den blev "tvingade" mer eller mindre, t.ex de som jobbar inom vården eller med barn.
Eller de som blev livrädda av allt de som skrev och de som hade sjukdomar sen innan som gjorde att de skulle ta mycket hårt på dom om de skulle ha fått svininfluensan.
 De fanns de som tog den bara "to make a statment" men vad vi övriga gjorde va att strunta fullkomligt i det och letade fakta på eget håll så att vi kunde skapa oss en egen bild av det.
Jag tog inte sprutan och jag rekomenderade så många som möjligt att låta bli och med facist i hand tycker jag att jag gjorde rätt.
Det stod en notis i tidningen förra veckan om att svininfluensan nu är över och nu har aftonbladet haft en artikel serie om vad som hände med dom som tog sprutan, de som blev allvarligt sjuka! 
Bra svenska folket gå inte på vad dom säger leta,granska och var kritiska mer sånt.

Jag vill slå ett slag för yttrandefriheten, jag vill kunna säga att idag får man tycka och tänka vad man vill och kunna säga det högt, men jag vet att så är inte fallet. 
Men jag vill ändå ge en eloge till dom som gör det, dom som står upp och högt och tydligt deklarerar vad dom står för, vad dom tycker och att ingen ska tala om för dom vad som skall tyckas och tänkas.
Ta Lars vilks som exempel, nu är ju den diskutionen alltid lika het så jag behöver ju inte dra om allting, men jag tycker ändå att det är väldigt bra gjort av honom, respekt skall man ha absolut men i frågan religion vs yttranfrihet så tycker jag att yttrandrfriheten vinner med hästlängder.

Barn, jag älskar barn! Dom ska också få vara med i min Happy day blogg, barn är oskrivna blad och jag älskar det!
 Lyssna på vad dom säger och försök se världen genom deras ögon, det är grymt häftigt faktiskt! Dom är så logiska och naturliga, dom gör som mamma & pappa gör, dom är barnens gudar!
 Hur kan man inte älskar något så fantastiska som ett barn.
Jag förstår barnen, det är inte lätt att vara liten de ska lära sig en massa komplexa vuxen regler för vad man ska göra och inte göra, saker som är helt ologiska.
Är det någon som har läst böckerna av Unni Lindell och Mark Levengoos, Gamla tanter lägger inte ägg och Gud som haver barnen kär har du någon ull?
Har ni inte gjort det så rekomenderar jag dom varmt, dom är helt underbara, här kommer några smakprov:

Min mamma säger att jag går henne på nerverna fast jag står alldeles stilla.” Sigurd, 6 år

”En mamma är egentligen bara en flicka som har råkat bli stor.” Annika, 8 år

”Mamma säger att jag är svartsjuk på Simon, men det är inte sant. Det är bara helt vanligt hat.” Ingrid, 8 år

”När jag slåss med min lillebror får jag inte slå tillbaka. Det gör jag inte heller. Jag biter istället.” Susanne, 7 år

”Det svåraste med äktenskapet är kanske att man har så mycket med varandra att göra.” Gabriel, 8 år

”Prästen frågar om man vill gifta sig med den som står bredvid eller om man hellre vill han någon annan. Oftast är det ingen annan där, så då svarar man ja.” Emil, 7 år

”På dagis tar de hand om de barn som blir över när föräldrarna går till jobbet.” Gustav, 6 år

”Det är väldigt många som vill avliva hela kungahuset.” Marie, 8 år

”Någon kastade en sten på hans grav. Därför stod Jesus upp och blev jude. Då blev det stor uppståndelse.” Sofia, 9 år

”Första maj är frihetsdag för alla stackars fattiga arbetare. Därför har barnen skollov.” Joachim, 10 år

”Man ser att min pappa är svensk, för han liknar sin bror.” Matilda, 8 år

En familj börjar för det mesta med gammelmormor och gammelmorfar och slutar med dig.INGA, 7 ÅR


Min farfar och farmor är ganska unga. Det är för att de var barn när de föddes.EMIL, 7 ÅR


Farfar tycker inte om bråk. Särskilt inte runt omkretsen av hans öron. Då får han muskelsmärtor i huvudet.TONY, 6 ÅR


En gång var farmor puts väck. Vi visste inte varför. Men så hade hon bara åkt buss med någon hon hade lärt känna på en bänk utanför affären, och plötsligt var hon tillbaka igen.JON, 7 ÅR



Mormor dog innan jag föddes, stackarn.EMILIE, 5 ÅR


Min farfars själ har slagit sig ner på en fjälltopp.ANDREAS, 7 ÅR


Jag önskar mig en råtta, men varje gång jag säger det så kräks mormor.GORDON LEE, 6 ÅR


Mormor säger att folk inte visar så sunt snusförnuft i dag.BEATA, 8 ÅR


Min mamma gör aldrig något fel. Utom när polisen stoppade oss och hon grät och sa att vi hade så bråttom för att vi skulle till barnsjukhuset, fast vi egentligen skulle till Sparlivs och köpa läsk.TOMAS, 9 ÅR


Människan är en egen ras, särskilt mammor. De kan bli väldigt rasande.JAN, 6 ÅR


Pappor är nöjda med ganska lite, bara det är stort nog.ANDREAS, 5 ÅR


På grund av jämställdheten som kom till Sverige för några år sedan måste pappan bita i det sura äpplet och städa huset.JONAS, 8 ÅR


Det viktigaste är att man kommer från ett tryggt och labilt hem.MARGARETHA, 7 ÅR


Pappa är inte förälskad i mamma när hon inte vill åka på semester. Hon blir så trött av att ha semester.JEANETTE, 5 ÅR


De flesta tomtar är pappor som har klätt ut sig. Fast några pappor är egentligen mammor. För att det ska vara jämlikt.OSCAR, 7 ÅR


Det som är väldigt typiskt för en mamma är att hon sätter på dig mössa och halsduk till och med på våren när temperaturen har börjat krypa. Du slipper inte undan förrän du kommer runt hörnet.JOAKIM, 6 ÅR


Jag ska bli nekrolog och visa hur vädret blir på TV.JOAKIM, 7 ÅR


Jag vet inte vad jag ska bli. Det beror på min levnadsstandard.MARTIN, 9 ÅR


Jag ska bli intelligent … och lat. Om jag orkar.NIKLAS, 8 ÅR


Min farbror har förflyttats från ett jobb till ett annat. Han skulle nog helst ha velat slippa, men det blir så tråkigt för faster att ha honom hemma.RINE, 7 ÅR


Det är stor skillnad på att vara fattig och rik. De fattiga har ingenting, de rika tror att de inte har någonting.INGRID, 9 ÅR




Källor:

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://svenskbok.se/wp-content/uploads/2007/08/gud-som-haver-barnen-kar.jpg&imgrefurl=http://svenskbok.se/2007/08/23/gud-som-haver-barnen-kar-har-du-nagon-ull/&usg=__ZYgCjl30ewUi_v0mRyMtKA7ZmCk=&h=558&w=402&sz=53&hl=sv&start=1&tbnid=lXGaXi5_urea5M:&tbnh=133&tbnw=96&prev=/images%3Fq%3Dgud%2Bsom%2Bhaver%2Bbarnet%2Bk%25C3%25A4r%2Bhar%2Bdu%2Bn%25C3%25A5gon%2Bull%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: