SKRIVET: 2010-08-19, kl 14:12:14 | PUBLICERAT I: Allmänt

Manipulation!

Grattis du har blivit grundlurad!

Jag är ledsen att behövar berätta detta för dig men du har blivit manipulerad!

Faktiskt så är det så att du blir lurad och manipulerad varje dag av allt och alla!

Du tror att du vill köpa Iphone 4 när du redan har 3:an, du tror att du behöver köpa en blue ray dvd fast du redan har en väl fungerande dvd.

Men detta tror du bara medan du vet att du vill sätta in 2000 kr på mitt bankkonto och detta är du helt säker på, du behöver inte tänka två gånger på detta utan det är bara att gå från tanke  till handling!

Det jag skrev precis nu är samma sak som reklam, media, politiker och alla andra som försöker sälja något menar men de säger inte det så rakt ut för då förstår du ju vad det handlar om, rösta på mig, köp just min sak, håll dig till mitt märke.
Det finns massor med sätt att mixtra med ditt huvud utan att du ens reflexterar över detta, du blir varje dag bombaderat med information från alla håll och kanter, allra mest kommer det från massmedia efter som det är via massmedia du får information.

Du blir manipulerad av dina barn, din chef, din äkta make/maka, dina vänner, ja i stort sätt alla. 
Om vi byter ut ordet manipulation mot påverkad låter det bättre då? Du blir påverkad varje dag av alla runt om dig har du tänk på det?

Jag tänkte skriva tre eller fyra inlägg om manipulation på olika sätt:
Där man använder ungefär samma metod för att manipulera dig

Dessa kommer flyta ihop väldigt mycket, eftersom manipulation alltid är påverkan kommer det låta väldigt mycket likadant och jag skulle kunna skriva ett jätte långt inlägg om allt och försöka hålla isär allt men det kommer bli för rörigt så därför skriver jag det i olika inlägg, det blir lättare för dig att kunna se i vilka sammanhang du blir manipulerad i och lättare kunna stå emot det, allt är lättare med konkreta exempel!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: