SKRIVET: 2010-08-16, kl 09:10:33 | PUBLICERAT I: Allmänt

Den psykiska ohälsan

Den psykiska ohälsan är idag väldigt stor i Sverige och i många I-land, vad detta beror på kan man nog bara spekulera i!
Jag har inga fakta och jag har ingen statistik, desutom tror jag inte på offentligt statiskit, för mig är statistik som en bikini visar mycket men döljer det mesta! Det enda statistik ger är en fingervisning om saker och ting i vilken riktning det går men det är långt ifrån användbar fakta därför håller jag mig undan det!

Jo den psykisa ohälsan är en direkt överföring på människan att vi lever i ett ostabilt och otryggtsamhälle,
t.ex pengar och skönhet är viktigare än kunskap och betyg, nya kläder är viktigare än kompisar (givetvis inte dom coola kompisarna).

Det finns så många faktorer att jag knappt vet vart jag ska börja:

*Föräldrar orkar inte uppfostra sina barn.
*Tidsandan säger lev maxat, det finns ingen morgon dag
* Skönhetsidealen är skruvade
*Droger
*Arbetslöshet
*Alla lider av dåligt självförtroende.
* Understimuli
* M.M kunde bli en meter lång lista.

Den äldre generationen är förslappade och vi yngre alldeles för aggresiva, jag kommer inte ihåg vilken komiker de var som skämtade om detta ämne, jag kan nog dra mig till minne att det var Magnus Betner, Inget är heligt på MUF läger, han skämtade om att den äldre generationen (våra föräldrar) -50,-60 - 70 talisterna, var flummiga pårökta hippies i kollektivboende och som tonårs revolt ville vi (den yngre generationen) ha ett medlemskap i MUF.
(Ska bara göra ett litet förtydligande innan jag forstätter, jag är på inga villkorsvis moderat, kommer aldrig bli heller, mitt motto "älskar politik, hatar politiker")! Det har väl alltid varit så att det är den yngre generatioen som för samhället framåt och det är väl så det ska vara, men nu har det spårat ur rejält, för de vuxna hade fullt upp med sin egen frigörelse från allt gammalt så dom glömde bort att uppfostra oss. De vuxna ville förverkliga sig själva på ett sätt som aldrig varit möjligt innan, här skulle det testas och exprimentera med både det ena och det andra och hej så det gick, 30 år senare så stor Sverige bokstavligen i lågor (bilbränder, skolbränder, stenkastning, rån och våldtäkter) med en hel generation med ouppfostrade slynglar...Så gick det experimentet!
Jag har sagt det förr men jag säger det igen, det fungerar inte med fri uppfostran och sluta curla för era barn! 

Nej människor behöver regler och riklinjer för att fungera, INTE från samhället bara utan från grunden, alla barn måste lära sig att respektera, ta hänsyn m.m

Detta är nog en del i det hela, det känns kanske hårt och orättvist att skylla allt på de äldre men det var faktiskt dom som såg till att det blev som det blev, vi hade inget att säga till om för 10-20 år sedan för då var vi barn!

Men det finns ju psykiskt ohälsa bland vuxan också i många fall handlar det om droger narkotika/alhohol, i många fall är det psykiska sjukdomar (finns även hos många yngre).

Psykiska sjukdomar tycker jag är väldigt intressant, det finns psykisk ohälsa på många plan .tex deppression har ökat massor och går stadigt uppåt (haha Göteborgs skämt), det knapras lyckopiller i massvis och flera ton andra seratonin höjande mediciner. För att vara krass men du möter knappt en människa idag som inte har någon diagnos eller har haft. Alla lider av något!

Sen finns det de ärftliga psykisa sjukdomarna t.ex. bordeline, Mano-deppresivitet m.m har dom också ökat eller känns de bara så?

Sen har vi sjukdomar som Damp, ADHD alla dessa icke impulskontrollerade, hyperaktiva sjukdomar även kallade lyckorus 24/7 sjukdomar ( OBS de var bara ett skämt, jag vet att det är jobbiga sjukdomar), det finns överallt, precis över allt!

Som sagt den psykiska ohälsan idag genom borrar vårt samhälle totalt, det finns överallt på alla plan, barn, vuxna, rika, fattiga, tjocka, smala, tjejer skär sig, killar knarkar, barn slår ihjäl barn, många tar livet av sig, man mördar andra p.g.a röster i huvudet, vannsinnes dåd, illdåd, ALLA lider av psykiska ohälsa och gör du inte det så möter du snart någon som gör det och drar ner dig i träsket. Den psykiska ohälsan ligger som en giftig gas runt om oss och den dödar långsamt. En efter en, tar den oss, drar ner oss och sakta men säker utplånar oss!
 
Eller är det bara så att vi blivit jävligt mycket gnälligare? (här behövdes det ett kraft uttryck)!
Detta är absolut en aspekt som jag tycker att folk borde ta till sig, bara för att man kan få en diagnos måste man inte samla på dom, sluta gnäll och ta dig i kragen istället, ryck upp dig och gör det bästa av situationen!

"Min farfar skulle inte ta en alvedon ens i onödan, han går till läkaren när benet är av för att en rotvälta välte över det, skicka på ett plåster och ut i markerna igen" - citat från en vän, där snackar vi hårda grabbar som varken bryr sig om alzheimers eller benbrott! Dagens gangsters snackar om hur tuffa dom är..Välkommen att möta min väns farfar, en äkta sann förebild som inte ens kan stava till psykisk ohälsa!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: