SKRIVET: 2010-08-11, kl 14:44:42 | PUBLICERAT I: Allmänt

Dagens tankar om moral!

Jag har funderat väldigt mycket på det där med moral! Mycket mer än vad jag normalt brukar göra efter som jag nu har startat blogg om ämnet. Samhälls moral, finns det någon sådan?

Så nu ger jag mig på ämnet politik! Jag älskar politik men jag hatar politiker!

Idag finns det inget rätt och fel och allting är rätt och allting fel, så skulle jag vilja beskriva dagens situation! Tycker man en sak så är den rätt, tycker en annan person raka motsatsen så är det också rätt, hur kommer det sig? Är det så att den som har mest anhängare har rätt eftersom dom är fler? Demokrati brukar väl det kallas?

Men o andra sidan så ger ju inte de som tycker olika upp och säger okej ni har rätt för ni är fler vi kör på er linje, nej nej dom kör ju sitt race och lägger massa tid och energi på att skaffa fler anhängare så att deras åsikt blir rätt!
Det är ju inte som på dagis där man röstar för vart man ska åka på utflykt och de förslag som får flest röster åker man till och de som ville åka till de andra stället får åka med vare sig de vill eller inte, nej nej i politiken är det anorlunda. De man röstar på bestämmer ju eller ja borde bestämma, får moderaterna flest röster så är det väl moderaterna som ska bestämma...Nej så är det inte, för moderaterna har inte "tillräckligt" många röster, så då måste man starta regering/riksdag med andra partier som de samarbetar med. Genom att lova de andra partierna massa styrande platser. I Klar text vill du åka till kolmården muta de andra barnen med godis och fönsterplatser i bussen så kommer man till kolmården. Mutor är alltså helt okej?!?...Nej det är det inte!

Man har ju valundersökningar minst 10 gånger varje år och när det är valår så är det minst 12234210 gånger, " det stiger", " de sjukner" "chocksiffror", ja man har ju läst det där ett par gånger nu! Så de partier som ligger i topp har ju på god känn om dom har chans att vinna eller inte, men ändå måste dom samarbeta med andra och det gillar inte jag! Om jag röstar på ett parti och dom vinner så är det väl självklart att dom ska styra, jag röstar på ett parti för att dom har frågor som rör mig och som jag bryr mig om då vill jag väl inte ha en massa andra saker på köpet. Bryr jag mig om, miljö, barn, hälsa och jämnlikhet så röstar jag på ett parti som brinner för dessa frågor men då får man med sig ett parti som tycker kärnkraft, äldreomsorg och fildelning är viktigare, tänk om jag inte ens gillar kärnkraft? Men eftersom jag röstde på ett parti som samarbetar med ett annat parti så får jag det på köpet! Helt fel tycker jag! Dom som vinner ska styra eftersom majoriteten röstar på dom, sluta med allianser, kollisions regeringar och block överskdridande samarbeten! 
Ett litet Ps bara, Idag finns det tyvärr inget parti som har en hel och hållbar politik som sträcker sig över alla områden, ni tror att de stora partierna gör det men det gör dom inte, men hade dom haft de så skulle dom väl inte ha behövt samarbeta med andra partier?! Snart kanske vi bara har speciall inriktade partier t.ex Piratpartiet!

Politikerna behöver få kämpa mer för att få våra röster och det hade dom gjort om de var så att dom hade behövt mer än 50% av alla röster för att kunna bilda regering/riksdag, för om dom inte hade fått det så skulle det ha utlysts nyval. Dom hade säkerligen hållt vad som lovar, tänkt mer på vad dom gjorde t.ex inte snott toblerone, betala anställda svart eller renoverat lyxkåkar på skattebetalarnaas bekostnad.

Politikernas moral är alldeles förkastlig, jag har velat använda ett mycket starkare krafuttryck men detta är offentligt så jag ska inte svära! Deras moral är hemsk och detta ska jag ägna flera blogg senare men nu ska vi göra en sammanfattning av detta.

Sammanfattning: Vad spelar det för roll om jag röstar, de som jag röstar på bestämmer ju inte ändå?
Vad spelar det för roll vem jag röstar på dom är ju mutade, inte framröstade av oss?
Det är så att det spelar faktiskt ingen roll om du röstar, rött eller blått eller lila, alla bestämmer ändå, allt och ingen bestämmer inget!

Jag är trött på detta, jag vill att rätt ska vara rätt och fel ska vara fel!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: