SKRIVET: 2011-05-04, kl 12:31:16 | PUBLICERAT I: Allmänt

Muslimsk helgdag!

Jag läste på Javamorsans blogg ( http://baralinda.se/wordpress/?paged=2 ) och såg inlägget om att Carin "jag vill ha skoluniform"  Jämtin, tyckte att vi skulle införa en muslimsk helgdag i Sverige.
Jag hittar inte Carin jämtins eget uttalade bara några halvtaskiga artiklar om det från DN och SvD.

Men hon tycker att Sverige skall ta bort en av sina röda dagar till förmån för en muslimsk. Hon inte bara vill hon anser att Sverige BEHÖVER en muslimskhelgdag, hon funderade på eid den muslimska formen av julafton.

Hon anser att det lika gärna kan vara muslimska helgdagar istället för kristna, i är ju knappt kristna i Sverige ändå, nästan alla röda dagar förutom 1 maj, Nationaldagen och midsommar är kristna högtider.
Aj aj aj streck i boken till dig Jämtin, då tar vi en snabb historia lektion.

När Kristendomen kom till Norden var dom som bodde här inte speciellt intresserade av att bli kristna, men som alla vet så är ju kristna ena luriga rackare;), så dom la deras hödtider i samband med de nordiska folkens högtider, tex Julafton, föddes jesus den 24 Dec? Nej de gjorde han inte, nu har jag hört ett antal bud på när han egentligen skulle ha födds men säg någon gång mellan den 20 och 31 december är han född. Men den 24 Dec varje åt höll nordborna en stor blot fest för gudarna, så de kristna la sin lilla fest samtidigt för att på så sätt inte gör omställningen så stor och ge ett alternativ till det vilda kalaset.
Så har dom gjort med många andra hödtider för att övergången skulle bli smidigare. Så även om Jämtin vill få det att låta som att det är kristna högtider så är det egentligen inte det för vi har firat dessa dagar långt innan människo sonen kom och "räddade oss".



Jag köper alltså inte argument nr 1,
Argrument nr 2.....Ne just de, de finns inget!

Så med argument nr ett som enda argument vet jag inte om hennes resonemang håller så långt men va spelar de för roll eftersom de styrande ändå gör som dom vill. Om dom vill ha en muslimskhelgdag så fixar dom det, vi har ingenting att säga till om.

Desutom ander Organistationen Humanisterna att det inte vore en så bra ide, dom anser att Sverige är ett av de mest sekulariserade länderna i världen så även muslimerna som bor här. Dom tycker man borde ha en pott som man närsom helst får ta ut en röd dag på om man vill. När inte ens humanisterna håller med Jämtin då måste de vara ett korkat förslag.

Nej Fru skoluniform, kan du inte bara avgå så vi slipper dig, du och Fru gåman kan sitta i regeringskanslietskällare och debbatera.

Jag har sagt de förr men de tåls att sägas igen: Jag hatar politiker!


charlotte

har bara en sak att säga: vi bor i sverige!! det får finnas gränser tycker jag så jag håller med dxig



PUBLICERAT: 2011-05-04, 21:52:32 | URL: http://kloppan.wordpress.com
charlotte

hoppas du får en bra helg fast jag antar att du jobbar



PUBLICERAT: 2011-05-06, 23:58:45 | URL: http://kloppan.wordpress.com
Bengt

Jesus lär faktiskt ha fötts någon gång på våren ... Jämtin (som jag tidigare tyckt riktigt bra om) har kommit med det ena udda förslaget efter det andra. Det var ju hon som bl.a. låg bakom idén med bartender i t-banan. Apropå t-banan så har sedan många år varje t-banevagn i Sthlm ett personnamn - Maria, Kajsa osv. Sedan något år finns även namn som Ahmed och åtskilliga ytterligare som jag faktiskt inte ens har hört talas om. Jag tror att det här med muslimska helgdagar ligger helt i linje med utvecklingen här i landet. Förslaget är egentligen inte sååå förvånande. Sedan är frågan om vi vill ha en sådan utveckling. Jag lutar åt nej. Att i alla fall huvudinriktningen ska vara att ta seden dit man kommer. Liksom vi bör göra om vi emigrerar till något annat land.



PUBLICERAT: 2011-05-22, 15:15:46 | URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: