SKRIVET: 2011-07-03, kl 19:51:35 | PUBLICERAT I: Allmänt

Oplanerad roadtrip!

Semestern plen en oplanderad roadtrip. Jag drog en lapp där det stod Södertälje, då drog jag till Södertälja men lika snabbt där ifrån. Jag tyckte inte de var en mysig stad!
Sen blev det stockholm, Uppsala, Eskilstuna m.m och allt avslutades i Ullared. Många nätter i bilen blev det men de var helt fantastiskt.

Jag har mött så många nya människor både trevliga och mindre trevliga, men framför allt människor.
Jag gillar att studera, både människor och djur och ibland är det väldigt nära varandra.
En sak jag upptäckte på min resa som blev jätte tydlig när man plckade mig ur mitt sammanhang och in i miljöer jag inte behärskar är att människor överlag är fruktansvärt dåliga på att läsa varandra. Folk dömer inte läser, jag läser sedan dömer. Det är faktiskt så här man kan placera människor i ett eller flera fack, oftast flera eftersom vi ändå är komplicerade varelser men alla har ett fack.
Jag börjar nästan tro att vi har skapat så många fack att vi inte längre kan läsa varandra sins emellan.

Eller nästan jag vågar nästan säga att så är de, alla människor kan förstå sig på varandra på ett eller annat sätt, men det blir fruktansvärt mycket missförstånd för att man inte lägger 4 sek extra på att läsa av den andra, har han/hon en bra eller dålig dag. Glad/ledsen, Sport/Bilar.

Vi har helt enkelt skapat så många fack åt oss at vi inte längre kan identifiera oss varandra eftersom jag bara är en "bonde" från "skogen", är jag just bara en "bonde" från "skogen". Hade denna personen läst av mig i några sek till innan han öppnade munnen så skulle resultatet bli annorlunda, visst jag är från skogen, jag skulle mer än gärna lära mig odla men jag är ingen "bonde" från "skogen"...Det är nämligen skogshuggare som håller till i skogen, bönder är på åkrarna!

I vilket fall som helst, hur bra är du på att läsa? Dina barn, din man/hustru? Dina kollegor?
Gör du det någonsin medvetet?

Jag vill uppmana alla att ta några sek extra och verkligen läsa in en person, döm inte utan med ett öppet sinne och sen säga högt (eventuellt för dig själv) vad är det du verkligen ser.
Sen ställer du sig framför speglen och gör likadant, se verkligen på sig själv. Vad är det du verkligen ser!

Sen bestämmer du vilka fack du och den andra du läste, skall placeras i..Vilka fack blir det? och hur många olika?
Ser du någon gemensam nämnare och om de skulle vara barnet eller en nära släkting, skulle du kunna plocka en annan människa ur detta facker att umgås med.

T.ex hamnar barnet/partnen i facket ytlig, skulle du kunna umgås med andra ytliga människor?
Sen beskriver du för dig själv vad en ytlig människa är och hur den rör sig, beter sig,klär sig,hur pratar den m.m

Vad kommer ni fram till?


charlotte

nu har jag verkligen börjat få problem här. shabba har börjat bita oss o morra som när han kör dragkamp.. fick rådet av en annan hundägare att sluta köra dragkamp o det var då problemen började med bitningen. har prövat med att säga till utan resultat o jag haar vridit om nackskinnet på honom oxåmen det har inte hjälpt. vad ska jag göra o vad beror det på. är vi för inkonsekventa så han försöker ta över? han blev exakt likadan idag av glädje när jag kom o hämtade honom hos mamma efter att jag lämnat honom där en timma. försöker sätta honom i "ryggsäck" men jag gör fel för han kan bita mig även när han sitter så men vi ska gå valpkurs den 16 juli



PUBLICERAT: 2011-07-05, 15:54:44 | URL: http://kloppan.wordpress.com
charlotte

nu har jag verkligen börjat få problem här. shabba har börjat bita oss o morra som när han kör dragkamp.. fick rådet av en annan hundägare att sluta köra dragkamp o det var då problemen började med bitningen. har prövat med att säga till utan resultat o jag haar vridit om nackskinnet på honom oxåmen det har inte hjälpt. vad ska jag göra o vad beror det på. är vi för inkonsekventa så han försöker ta över? han blev exakt likadan idag av glädje när jag kom o hämtade honom hos mamma efter att jag lämnat honom där en timma. försöker sätta honom i "ryggsäck" men jag gör fel för han kan bita mig även när han sitter så men vi ska gå valpkurs den 16 juli



PUBLICERAT: 2011-07-05, 15:55:41 | URL: http://kloppan.wordpress.com
charlotte

jag har fortfarande bara min hotmail: [email protected] Mejla gärna



det är när filip är hemma (o det är han ju oftast) som han blir sjövild o då ger han sig även på mig. problemet är filips beteende till stor del o jag har pratat med honom upprepade ggr. det gick bra på dagen men inte nu ikväll. filip glö mer fort



PUBLICERAT: 2011-07-06, 23:34:59 | URL: http://kloppan.wordpress.com
charlotte

nu har jag tänkt till lite här :) jag undrade varför vi skulle mejla men du menar kanske att vi skulle prata via msn? adressen är fortfarande [email protected] då.



PUBLICERAT: 2011-07-08, 08:06:32 | URL: http://kloppan.wordpress.com
charlotte

skulle ju fråga dig: det verkar som han bara bits i kläder på en när han vill busa. han viftar på svansen oxå-vet inte om det bevisar ngt. ska handla en b ok om hundens kroppsspråk idag. har beställt kontaktkontraktet o har tänkt att köpa en valpbok. är det inte normalt att valpar morrar o skäller o biter fast de inte är arga?



PUBLICERAT: 2011-07-08, 12:01:51 | URL: http://kloppan.wordpress.com
charlotte

ytterli8gare en fråga: en hundpsykolog har sagt att man inte ska kampa med sin hund eller kasta pinnar. relevans? borgar inte lek för ett förtroende mellan hunden o dess ägare?



PUBLICERAT: 2011-07-09, 13:10:09 | URL: http://kloppan.wordpress.com
charlotte

vad tror du det beror på att han har det förtroendet för mig men samtidigt att han lekbits o inte lyssnar på nej? fast det har blivit bättre med bitandet nu sen jag sätter mig ner med honom o håller fast honom tills han blir lugn:



http://kloppan.wordpress.com/2011/07/10/min-shabba-ar-jatteduktig-men-det-som-gar-bra-skriver-man-val-oftast-inte-om-for-dar-behover-man-inga-rad/



PUBLICERAT: 2011-07-11, 08:22:44 | URL: http://kloppan.wordpress.com
charlotte

gllömde: själv är jag inne på att han får den kärlek o trygghet han behöver av mig men att jag inte är tillräckligt konsekvent o bestämd



PUBLICERAT: 2011-07-11, 09:17:28 | URL: http://kloppan.wordpress.com

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: