SKRIVET: 2010-09-15, kl 16:25:35 | PUBLICERAT I: Allmänt

Rädslor

Vilka rädslor är mest obefogade?
Finns det rädslor som ens är obefogade?

En anledning till att många är rädda för spindlar är t.ex en evelutionär betingad reflex. Det är någonting med spindlarnas rörelsemönster som gör att vi tycker dom är obehagliga och kroppen får en signal om försiktighet och det kallas rädsla.

Ormar likadant, det sitter också kvar sedan urminnes tider.

Höjder

Mörker


http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/00285/Spindlar_285900b.jpg

Det finns oändligt mycket saker vi är rädda för men min fråga är, är alla rädslor obefogade?
Om kroppen signalerar och säger till dig detta är fel, var försiktig bör man inte vara det då?

Det finns många om som utan problem kan hantera både spindlar/ormar/höjder/mörker.
Men jag lovar att om dom skulle vakna upp med en spindel krypandes över ansiktet en natt som var stor som en näve, visst hade deras kropp signalerat rädsla. Ända till deras hjärna hade slagits på och dom insett att just det, jag vet hur man hanterar situationen.



http://mogetorp.net/bloggarkiv/bilder2/orm.jpg


Men deras hjärna har fortfarande signalerat rädsla som första signal. Bara som en parantes hur ofta signalerar kroppen rädsla när t.ex väckar klockan ringer eller ens partner väcker en mitt i natten.

Jag tror faktiskt att även om folk tycker det är obefogat att vara rädd för spindlar, ormar eller vad det nu kan vara så finns det en gnutta av nödvändighet i detta även idag.

Jag ska gå över till ett mycket större område inom rädslor, mörker. Är det obefogat att vara rädd för mörker?
Jag anser att man ska ha respekt för vad som kan gömma sig i mörker (givetvis inte spöken,troll eller dylikt) utan om det kan finnas människor i mörkret. Jag tycker att man ska vara rädd för att gå hem själv på kvällen, man ska inte ge sig ut i bäcksvarta natten själv om man absolut inte måste. Här kan detta förväxlas med självbevarelsedrift men det är inte den som stoppar dig först utan din rädsla för mörker.

Jag hat fått en frågan på en arbetsintervju, är du mörkrädd?
Som tur var svarade jag JA på den frågan, vilket var helt rätt svar för även han som intervjuade hade den bestämda uppfattningen att alla är rädda för mörkret, detta hade någon beteendevetare berättad för honom.
(Detta är en bra fråga att ställa om man vill kolla om någon ljuger).

Jag tycker man ska lära sig att mästra sina rädslor men absolut inte skjuta undan som och avfärda dom som nonsens, kan man ha sina rädslor under kontroll är detta ypperligt eftersom även om folk hävdar att visa rädslor är nonsens har ännu ingen sagt till mig, att kroppens signalsystem skulle vara onödigt eller nonsens.
Så, slutsats lyssna på din kropp, mästra dina rädslor och blanda inte ihop rädslor och fobier! 



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: