SKRIVET: 2010-12-20, kl 16:04:29 | PUBLICERAT I: Allmänt

Snart är det jul!

Jag är barnsligt förtjust i julen. Jag märkte det inte när jag var liten men hälften av alla "vuxna" verkar avsky julen,varför?

De vanligaste argumenten är:
*Julstressen
*Man köper bara en massa skräp till varandra.
*Julen suger

Men är inte julen vad man gör den till, jag struntar fullständigt i julklappar, jag får spendera tid med min familj och det väger upp allt. Sen är jag väl barnsligt förtjust i presenter i säg men det är bara en bonus tycker jag.
Julmaten är underbart god och man får vara hur onyttig man vill, jag älskar julen, den är kanon!

Allt vacker pynt, lampor och ljus över allt som ger en väldigt hemtrevlig stämning.
Vuxna människor med familj kan jag inte förstå varför dom inte gillar julen, för den blir ju vad man gör den till.

Däremot ensamma människor som inte ha någon att dela detta med dom har min fulla sympati, det finns en anledning till varför självmorden ökar under December månad.
I vår familj har vi som tradition att nästan varje år ha någon med oss som inte tillhör familjen men som inte har en egen familj att vara med, det är oftast någon som tillhör på något sätt, kompis eller svärföräldrar till oss "barn/barnbarn" som är med.
Hade jag kunnat ta hem alla ensamma hade jag gjort det för jag tycker inte att någon ska behöva vara ensam under julen. Som sagt jag kan inte göra allt för alla men jag kan göra något för någon.

Men så är jag ju barnsligt förtjust i julen och dess budskap!


http://www.stenkumlabygdegard.se/wp/?p=261


charlotte

vilken jättefin tradition! sånt skulle fler ha. själv kan jag inte ha det så vvill ju inte utsätta fler stackare än mig för min mamma o pappa. jag åker därifrån innnan de bir fulla så än hhhar inte barnen sagt ngt. skönare hemma då tycker jag. o jag har pratat med dem om det hela men det går in genom ena örat´o ut genom det andra



PUBLICERAT: 2010-12-20, 18:07:05 | URL: http://kloppan.wordpress.com
Bengt

Jag tror att det var på 70-talet som julen var en smula "ute". Men det var ju ett revolterande decennium (i kölvattnet på -68). T o m Eurovision Song Contest ansågs vara omoralisk (just det ordet användes!). Jag tror annars att de flesta av oss gillar julen, och att det där med julgnäll bara "hör till" - utan något större allvar.



PUBLICERAT: 2010-12-21, 13:58:58 | URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: