SKRIVET: 2011-05-12, kl 20:18:00 | PUBLICERAT I: Allmänt

Mina svar:

Jo som sagt jag var ju på denna prata med din lokala politiker igår kväll.
Svaren jag fick gjorde mig bara ännu mer engagerad i frågan och hatisk mot politiker.

Min fråga: Finns det någon plan för hur ni skall hjälpa föräldrar med ungdomar som hamnar snett i denna kommunen?
Svar: Har du barn i tonåren med problem?
Jag: Nej.
Politiker: Nej det finns ingen plan.

Jag: Hur bär man sig åt om man skulle behöva hjälp?
Politiker: Gå till socialen.
Jag: Finns det någon plan hos socialen på hur dom skall bete sig, bemöta och hjälpa?
Politiker: Vet inte, fråga dom?

Jag: Vilka sitter i den socialanämnden i kommunen?
Politiker: Det är vi.......och några till!
Jag: och ni kan inte svara på mina frågor?
Politiker: Jo men detta mötet handlar om dagis och skolverksamheten för de mindre barnen.

Ja så höll de på lite till o från tills dom tyckte jag var as jobbig, men jag tycker ju desamma om dom så de gick väl på ett ut. Nej tydligen så finns ingen plan i kommunen för att stötta och hjälpa föräldrar. På frågan om de borde finnas en plan för detta så fick jag svaret att skicka in en motion så kan vi diskutera saken. Det finns tydligen inte så mycket som dom anser att kommunen kan göra men jag har några förslag.

* Kurator samtal med både föräldrar och barn.
*Enskilda kurator samtal för föräldrar och barn.
* Ha föräldrar grupper som kan hjälpa och stötta varandra.
* Ha mer poliser tillängliga.
* Hjälpa till med stödfamiljer.
* Utbilda sin personal för dessa frågor, alltså förändra mentaliteten hos den egna personalen.

Ja tänkte att detta skulle stå med i min motion, något annat så man borde ha med.
Vad skulle ni vilja ha haft hjälp med där kommunen kunde gått in och stöttat?


charlotte

om jag inte vore dubbelt så gammal hade jag friat :)



PUBLICERAT: 2011-05-13, 23:40:00 | URL: http://kloppan.wordpress.com

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: