SKRIVET: 2011-03-21, kl 16:39:06 | PUBLICERAT I: Allmänt

Byta eller inte byta!

I min generation finns det få som jobbat på samma stället hela livet och jag tror om att när jag är 65 år kommer jag inte att säga att jag har jobbat på detta stället i 50 år eller ens 25 år. Mest för att jag är en stutsig person som gillar att lära mig nya saker, få nya utmaningar och utvecklas. Mitt motto är den som har mest kunskap och erfarenhet när vi dör vinner;)

Så vad är fördelarna med att byta jobb VS nackdelarna.

På plus sidan:
* Nya utmaningar.
* Personlig utveckling.
* Nya människor.
* I många fall även bättre lön/bättre tider.
* Om det behövs får man en nystart.

På minus sidan:
* Man vet inte vad man har förens det är borta (risken att ångra sig)
* Alla goa kollegor man lärt känna som tycker om.
* Tryggheten.
* Man vet inte vad det nya stället har att erbjuda fören man är inne i smeten.
* Man får börja om från början igen och jobba sig uppåt, bevisa att man är bra.
* Eventuellt en sur ex-chef.

Som ni märker är mycket av detta tvetydigt men det beror mycket på hur man är som person.
Jag ser bara utmaningen och fördelarna med det ,jag är nog lite för framåt ibland och gillar att kasta mig utför med huvudet före. Det medför en massa problem men samtidigt vågar jag och den känslan är både bra för självförtroendet och för min personliga utveckling. Allt handlar om att våga! Givetvis kommer jag sakna dom jag arbetar med väldigt mycket men hellre ångra det jag gjorde än det jag inte gjorde.

Hittar ni mer positiva/negativa saker när man byter jobb?

Men om vi diskuterar lite mer, hur lojal ska man vara sitt företag?
Ska man alltid se till sig själv först?

Jag är en väldigt lojal människa och har väldigt svårt att gå bakom ryggen på folk, men om de utvecklings möjligheter man söker i företaget inte finns ska man då stanna kvar?

Jag är nog ett dålig exempel på detta eftersom jag saknar en massa arbetslivserfarenhet, jag har bara så där lite lagom med det. Men jag kan bara utgå för mig själv eftersom jag inte kan tala för andra men jag är alldeles för rastlös för att inte få möta nya utmaningar i jobbet, det kommer troligvis komma en sådan dag när jag tar mig vatten överhuvudet men jag vet att jag är stark så jag kommer att klara det med!

Innan man byter jobb borde man i alla fall fundera rejält över:
* Anledningen till att man byter jobb, har chefen varit jobbig, är det skäl nog?
* Trivs du inte med arbetsuppgifterna/kollegorna?
*Vad vill du göra istället?
* Vad kommer det nya jobbet innebära för dig privat?


  NO i'm NOT



Bengt

Den som har mest pengar när den dör vinner! Sällskapsspelet på Solsidan och liknande ställen ...

En sak som har slagit mig när det gäller jobb-byte är hur noga den jobbsökande granskas - för att arbetsgivaren inte ska "köpa grisen i säcken". Men nog är det så att den jobbsökande ofta just köper "grisen i säcken". Vad vet den jobbsökande egentligen om den nya arbetsplatsen, bakom kulisserna, stämningen osv. Bra folk runtomkring sig (inklusive bra chefer), bra stämning - det är vad jag sätter mycket högt när det gäller arbetsplatser ... Sedan kan man ju filosofera kring var man egentligen utvecklas som mest - på jobbet, eller utanför jobbet. Ok - 40 timmar i veckan är 40 timmar i veckan. Men övriga timmar i veckan finns ju hur många möjligheter som helst attt utvecklas. Men det är klart - om jobbet man har är uttråkande och/eller att man känner att man nästan utnyttjas mm, då är väl jobb-byte i stort sett ett måste.



PUBLICERAT: 2011-03-22, 22:36:41 | URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: