SKRIVET: 2011-01-07, kl 12:09:26 | PUBLICERAT I: Allmänt

Vill du klappa min padda?

Jag har en underbar vän som är precis som jag, han älskar sociala experiment när man beter sig på ett sätt människor inte förväntar sig av en!

Det är ett utmärkt sätt att bryta isen och få kontakt med människor, speciellt om människan i fråga är lite svår att nå.
Vi har en del i vår utrustning som vi kallar för padda, jag tycker denna lilla grej är hyfsat söt och den ger ifrån sig gulliga ljud ungefär som att den försöker skratta under vatten.
Så helt plötsligt när vi diskuterar denna lilla söta grej i telefon så säger han -Vill du klappa min padda?
Jag börjar skratta så jag knappt får luft medans jag hör en röst i bakgrunden -Men va säger du?
Då visar det sig att han frågade en tjej inne i en butik om hon ville klappa hans padda. Tjejen blir först helt förskräckt men sträcker fram handen och klappar den lilla apparaten. Sen börjar hon skratta och tycker det var jätte roligt.
Denna historia säger mig två saker, han kommer nu mera ha mycket bättre kontakt med denna tjej eftersom hon inte lär glömma detta och det underlättar i arbetet för honom. 

Jag tycker själv om dessa sociala experiment och brukar ofta hitta på lite såna här saker.
Jag har dock aldrig som jag vet blivit utsatt för sån här saker själv eftersom det är jag som utsätter andra för det. Vi kör ju alltid snällare varianter av socialaexperiment men det som är gemensamt är att vi alltid lägger tid på att se hur reaktionen blev frågar va tänkte du på nu, hur känndes det m.m gör en liten mini utvärdering av våra små experiment för att se hur det uppfattas och om det kan användas igen.

Som sagt så älskar jag ju människor, dom är gåtor och helt obegripliga emellant åt/oftast men dom är facinerande.

Det finns många olika variationer på socialaexperiment:
I filmen Patch Adams (en av mina favorit filmer) spelar Robin Williams en läkare som vill göra saker på ett annorlunda sätt, när han ska demonstrera detta för en annan läkarstuderande så klättrar han upp i en lycktstolpe och när en gammal dam går förbi så hänger han sig ner i knävecken och säger Hello, först blir damen förskräckt och rädd men efter några sekunder vänder hon sig om och ler, då säger Patch (Robin) - Såg du, jag nådde henne.

Denna scenen tycker jag är så underbar för det är precis så det är, man bryter bara lite lite av de sociala reglerna så kan man nå en annan människa.

I serien How i meet your mother finns det ett avsnitt som heter The naked man, nu handlar detta i säg om en kille som får tjejer i säng tackvare denna manövern han kallar the naked man men det är också ett socialt experiment, han bryter mot dom sociala reglerna för att få kontakt. 

Så tänk på det om det finns en människa som ni har lite svårt för att nå, gör ett litet snällt experiment så ska det nog gå lättare. Detta skulle kanske t.o.m fungera på sura bångstyriga tonåringar, jag har dock inte testat men det måste jag göra.

Det finns en oändligt variation av sociala experiment när man gör såna här som jag beskrivit får man en liten chock effekt där av kontakten. Men överallt finns det oskrivna socialaregler som nästan alla följer, hitta några såna böj lite på dom och se hur effekten blir.

Ha en mycket trevlig helg allihop!

hope weekend chaoskitty


charlotte

jag är också kär i människor. vi är alla facinerande varelser... kul med sånt som inte alltid följer de givna normerna. skall tänka på ditt tips



PUBLICERAT: 2011-01-07, 23:58:19 | URL: http://kloppan.wordpress.com

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: