SKRIVET: 2011-02-21, kl 12:26:33 | PUBLICERAT I: Allmänt

Till Guapo del 2:

"T.ex så går det lagligt att tillverka "nya" droger med liknande effekter som beprövade droger. Det är inte trivialt att stifta lagar som tar hand om den problematiken. Så länge dessa kan säljas lagligt så innebär det en fara genom att ungdomar köper dessa. I regel så är det oerhört mycket större risker med dessa (äldre droger som har en akut farlighet försvinner eftersom det inte finns efterfrågan, dessa nya droger vet man inte effekterna av vilket innebär att de är mycket farligare).

Hur fungerar beroende?
Det finns flera komponenter. Det finns en viss genetisk faktor. Det finns också en "tränings/spridnings/effekt" en person (oavsett anledning) som har ett beroende har större risk att få ett annat beroende. Den största orsaken är dock social. Vi i Sverige har haft varierande problem med alkohol under historien, i länder med stor arbetslöshet och undersysselsättning så har man väldigt stora problem idag med alkohol. De problem som finns är inte konstanta och förbud är inte effektivast.

En fördel med legal (men reglerad) försäljning är att det finns en kanal att nå brukarna med information. Det går också att föra tillförlitlig statistik på hur utbrett användningen av olika droger är och det går att mäta hur väl olika försök att minska missbruk faller ut."

Svar: Men om man legaliserar det få får ju ännu fler människor chansen att testa om dom har anlag för att bli beroende eller hur?! Alla kanske inte har anlag ens för att bli beroende av alkohol men av andra droger? Desutom så är det väl så att det är lättare att bli beroende av vissa droger jämfört med alkohol eller är det bara något jag har hört?

"Det är slående att Sverige med sin restriktiva politik har så många drogrelaterade dödsfall, att svenska missbrukare är sjukare än i andra länder och att det ställs helt orimliga krav på den som vill sluta (Hit borde pengarna styras).

Ordet drogliberal är ett skällsord och gör att många personer helt stänger av sin förmåga att ta in information. Att vara drogliberal innebär INTE att vara drogromantiker. Det innebär inte heller att du använder eller ens har testat illegala droger. Det innebär heller inte att du skiter i de som får problem med droger."

Svar: Skulle det bli ändring på dödfallen om man legaliserar droger, vad baserar du det på? 
Jag gillar inte heller drogliberaler men det är för att många drogliberaler själva håller på med droger och vill ha de laglligt för att slippa smyga och riskera att åka fast. Sen finns det många bra drogliberaler också men eftersom jag är emot legalisering så anser jag att det faktiskt är bra att det är ett skällsord. Dock anser jag inte att man ska stänga av och inte lyssna på dom utan möta dom med sina argument och absolut inte förnedra.

 

"Även om vi har ett "begränsat" problem med organiserad brottslighet så borde vi känna lite medkänsla för människor i andra länder där det är betydligt större. Gränstäderna mellan USA och Mexico har ungefär 300 ggr så hög mord incidens som Sverige, ffa pga drogkartellerna.

Angående om jag haft någon nära person som dött av droger så nej. Däremot har jag bott på platser och lärt känna väldigt många personer med stora drogproblem och där flertalet dör väldigt unga. Största problemet där är 1/Alkohol 2/Crack 3/Limsniffning

Alla andra bruk av droger är försumbara i jämförelse. Jag har också träffat människor som levt under traffickingliknande former och "plötsligt" försvunnit, med stor sannolikhet mördade. Jag kan tillägga att det där är väldigt höga straff på försäljning av Crack. Även prostitution och gängkriminalitet är väldigt vanligt. Hursomhelst, inget av dessa problem löses med restriktiv narkotikapolitik och är ffa en konsekvens av fattigdom, acceptans av gatubarn (dvs att de blir gatubarn pga föräldrarna kastar ut de på gatan vilket är acceptabellt där medans t.ex abort inte är det) och drogrelaterad kriminalitet(som finns pga restriktiv narkotikapolitik)"


Svar: Nu gjorde jag något med din text som jag inte kan ändra tillbaka, så det betyder ingenting med att detta är större än det andra, de var bara jag som kom åt en knapp och sen inte kan fixa till det. Dator geni som jag är.

Jag har faktiskt inger bra svar på de sista du skrev. Även om det är synd om dom kan vi inte jämföra oss med andra länder, inte än i alla fall men med denna utveckling som vi börjar se så är det inte långt borta.

Jag anser att man borde lägga ner mer tid, pengar och engagemang från politikers sida, polisens sida och föräldrars sida och att intala våra barn och unga att aldrig hamna i det träsket. Lägger man ner resurser på att fokusera på dom kommer vi kunna hålla problemet nere. Då får vi inget nytt Mexiko (eller annat land där drogproblemen är stora) för så vill inte jag ha det i alla fall, men då gäller det för våra politiker att inte blunda och ta tag i problemen innan de kommer!

Satsa tid,pengar och engagemang INNAN problemen uppstår och framför allt tid,pengar och engagemang på ungdomar!

Så Gaupo jag har försökt göra mitt bästa för att argumentera för min sak, du skrev ju en väldigt lång kommentar så det kanske blir lite rörigt men det var de bästa sättet jag kunde komma på att svara för att inte missa något!





KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: