SKRIVET: 2011-02-22, kl 07:25:14 | PUBLICERAT I: Allmänt

Au pair eller barnvakt.....

Jag har mycket vänner som är ute och reser, ibland som au pair, ibland som backpackers. Jag har insett att dom uppskattar Sverige så mycket mer än va de gör som inte reser. Varför är de så?
Jo för då har dom varit iväg ett år eller mer och jobbar som barnvakt åt någon rik utlänska familj och behandlar dom som tjänstejon (vilket dom isäg faktiskt är just då). Så kommer dom hem och inser hur bra dom har det här hemma, medans de som går hemma bara gnäller på kylan, vädret, skatter m.m.

Det är verkligen så att du uppskattar inte vad du har förens det är "borta" eller längre bort än vanligt i alla fall, jag vet att många svenska ungdomar aldrig skulle tänka sig att ta ett städjobb i Sverige, men att skala banan i Norge går bra eller passa någons barn för kost och logi går också bra....Bara det inte är i Sverige!

Så om vi ska lösa ungdomsarbetslösheten så tycker jag vi skickar i väg dom några månader till ett annat land så att dom får lära sig att få lite uppskattning för vad dom har hemma.

Nej allvarligt, resonemanget jag för ovan är isäg inte fel, folk har väldigt svårt för att uppskatta de dom har, vare sig det rör sig om jobb,sambo, boende eller vad de kan vara. Så ett mer positivt synsätt hade inte skadat.

Om vi ska ta ett skräckexempel på hur det går om man är alldeles för arbetsvillig så är det väl de som intervjuas i Dokument innefrån - Säljsekten. Fast jag vet inte om det är arbetsvilja lika mycket som det är hjärntvätt, viljan att vara bäst o få visa vad man kan. Så man ska inte göra vad som helst för att få ett jobb men sluta se jobb som en självklarhet, vill kan komma någonstan så måste man börja från botten.
Denna dokumentär finns på Svt play att kolla på.

Så varför väljer man att vara Au pair i Grekland men inte barnvakt i Sverige?
Skala banan i Norge men inte sopa golv i Sverige?



Linda aka Tokmorsan

Ta och kom i i verkligheten istället. Finns många som gärna sopar golv även här hemma men ändå inte får jobb.

Har själv sökt städjobb. En tjänst 500 sökande. Ja det är inte svårt att lista ut hur svårt det är att få det jobbet.



Skillnanden är att unga människor som åker iväg och skall göra såna här saker utomlands ofta inte behöver försörja hela sin familj på den usla lönen. En familj klarar sig inte så bara på ett städjobb här i Sverige. handlar ytterst lite om att inte vara tacksam utan mer om att man faktiskt vill kunna leva på sitt jobb!



PUBLICERAT: 2011-02-22, 12:49:39 | URL: http://tokmorsangbg.blogspot.com/
Jo

Linda: Jag bor, lever och verkar i verkligeheten varje dag.

Jag pratar om ungdomar som bara behöver tänka på sig själva, unga som forfarande bort hemma hos mor och far och som är lite bortskämda. Desutom så skrev jag Nej allvarligt resonemanget jag för ovan är inte fel etc vilket jag menade med var att jag överdrev lite. Jag snabb läste din blogg lite för att få en uppfattning om vem du var och det förvånar mig inte att du skulle ha sökt ett städ jobb, för du har andra än dig själv att tänka på, du har barn och är gift, då spelar jobbet eller statusen på jobbet ingen roll utan då gör man vad som krävs för att få mat på bordet. Men jo det handlar faktiskt mycket om att vi är bortskämde i Sverige idag, som sagt en ungdom som fortfarande bor hemma behöver inte ta ett städjobb för att överleva utan kan välja att ta andra jobb och det är många som resonerar så. Detta inlägg var riktat till vissa individer i samhället långt ifrån alla, men jag ansåg inte att jag behövde skriva det för det framgår väl i texten?

I övrig hade du en snygg och trevlig blogg, som var rolig att läsa!


charlotte

intressant teori. du har både rätt o fel. om man har familj är man ju "tvungen" att ta vilka jobb somhelst men jag antar att det är ungdomar du tänker på. o ja en del är väl bortskämda av deras föräldrar men långtifrån alla kan tillåta sig den lyxen



PUBLICERAT: 2011-02-22, 20:49:26 | URL: http://kloppan.wordpress.com
Jo

Kloppan:Ja kanske uttryckte mig lite dumt, jag borde nog ha poängterat att detta var ett inlägg för ungdomar som bara har sig själva att tänka på. Jag ville få fram att dom inte borde vara så bortskämda och faktiskt kunna ta vilket jobb som helst, men jag tror jag misslyckades lite med detta inlägget. Gör om, gör rätt tills nästa inläg=) Självklart om man har familj, då gör man vad som helst för att få mat på bordet!


Linda aka Tokmorsan

Har läst igenom inlägget en gång till nu :) Finns garanterat precis såna ungdomar du beskriver här. Kan väl vara så att just i mina kretsar har det inte funnits mer än enstaka sån där kräsna bortskämda typer.

Jobb är jobb och det ger pengar brukar jag säga. Skulle faktiskt mer än gärna byta med någon som har ett städjobb just nu. Inte för att jag inte trivs med mitt liv. jag skulle bara vilja ha lite semester från det mellan varven. Går hemma med en dotter med autism och ja ett jobb vilket som hade gett mig en andpaus. Nu kan jag tyvärr inte jobba just nu.



Nåja det ville ha sagt var att jag läste igenom ditt inlägg igen och hängde säkert med mer än förra gången. Ibland läser man saker och reagerar snabbt innan man ens hunnit helt smälta vad som stod egentligen!



PUBLICERAT: 2011-02-22, 21:19:54 | URL: http://tokmorsangbg.blogspot.com/
charlotte

jag förstod ju vad du menade



PUBLICERAT: 2011-02-23, 15:20:47 | URL: http://kloppan.wordpress.com
charlotte

vet du hur man spårar en mobil? har du ngn bra länk. polis o mobiloperatör är bara att glömma o hon har ett kontantkort



PUBLICERAT: 2011-03-02, 17:28:53 | URL: http://kloppan.wordpress.com
Anna Hübinette

Vad hette dokumentären? :)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: