SKRIVET: 2011-04-11, kl 16:15:45 | PUBLICERAT I: Allmänt

Sexuellt våld mot män!

Jag försökte hitta statistik över mina frågor men det fanns inte på BRÅ (brottsförebygganderådet), jag har nämligen fått för mig att det sexuellavåldet mot män har ökat i samhället?!

"Sexuellt ofredande ökade med 4 procent till cirka 7 830 anmälda brott under 2010, medan sexuellt tvång, utnyttjande med mera minskade med 5 procent. Totalt anmäldes 2 530 våldtäkter mot barn i åldern 0–17 år. I 10 procent av våldtäkterna var offren pojkar. Pojkar som offer var högst representerade i åldersgruppen 0–14 år (9 procent av samtliga barn som anmälts utsatta för våldtäkter) och lägst representerade i åldersgruppen 15–17 år (1 procent). Bland de vuxna offren var 97 procent kvinnor och 3 procent män."

"Så lite som 10–20 procent av alla sexualbrott polisanmäls."

  • 16 900 sexualbrott polisanmäldes (2010)
  • 98 procent av dem som misstänks för sexualbrott är män (2008)
  • 26 procent av sexualbrotten sker i offrets eller gärningspersonens hem (2008)

Bara för att försöka få ett hum om vad män ser på detta generellt ser på detta får jag fram två saker.

* Ingen har blivit utsatt för sexuelltvåld eller våld med sexuellt inslag under de senaste 10 åren.
* Men dom skulle inte anmäla om dom hade blivit det eller för den delen sagt det till någon eftersom dom skulle brukat våld mot dessa som skulle utsatt det för dom.

Så mina föraningar kanske inte är helt fel att det sexuellavåldet ökar men ingen anmäler p.g.a kränkningen.
Det står ändå här över att så lite som 10-20% av alla sexuellabrott polisanmäls, 10-20% det är inte speciellt mycket. Mörkertalet är alltså enormt hos både kvinnor och män ändå ökar det sexuella våldet i vårt samhälle.

Jag läser ju väldigt mycket nyheter kollar på väldigt mycket samhällsprogram och varenda gång jag hör det nämnas om sexuelltvåld mot män så hajar jag till och på sista åren tycker jag att jag hajar till oftare än innan.

Senaste inslaget av Efterlyst, är det en kille som blir rånad och medans den ena GM (gärningsman) tömer hans konto på pengar så står den andra kvar med offret och utsätter eller tvingar offret till sexuella handlingar genom våld.




Jag är medveten om att det är mest kvinnor som blir utsatta för sexuelltvåld men det diskuteras så mycket i media och vänner mellan.
Jag är den som brukar förespårka mest om att aldrig gå ensam hem, att inte utsätta sig för onödiga risker som ensam tjej. Så det skall absolut inte gömmas undan, ALLA som blir utsatt för brott skall anmäla, kvinna eller man det spelar ingen roll. Ett brott skalla anmälas oavsett vem GM är eller hur kränkande det är.




KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: