SKRIVET: 2010-09-28, kl 15:02:24 | PUBLICERAT I: Allmänt

Meningen med livet och det tredje hålrummet

Många ställer sig frågan vad är meningen med livet?
Varför finns just jag här, vad är de för nytta med mänskligheten!
Då måste jag ju undra varför dom undrar över detta.

Jag anser att jag vet vad jag har för mening med livet, varför jag lever och varför jag finns på denna jorden, men titt som tätt så glömmer man ju det och börjar på nytt undra!

Varför undrar man över det?
Jag tror det är så att folk känner sig överflödiga, man går och grubblar över denna stora fråga för att man känner att ens existens inte  behövs.
Varför finns just jag när det redan finns så som är som jag och som kan samma saker som jag eller kanske t.o.m är bättre på det.

T.ex i en stad på 1500 invånare känner det kanske överflödigt med 300 läkare, 150 snickare.
Idag har man väldigt svårt att hitta en bra plats man är nöjd med, för alla skriker hela tiden efter mer och gud förbjude att man skulle vara nöjd med sitt liv, då är det ju något fel på en och man får ett tv program.
Säger man att man är nöjd får man höra men alla saker som andra tycker är fel med ens liv, t.ex en hemmafru som är nöjd med att vara hemma med barnen och låta mannen jobba. Då kommer det många och påpekar men din karriär, pension, vill du inte förverkliga dig själv m.m.

Man får alltså inte vara nöjd och medparten av alla är nog inte riktigt nöjda med sitt liv, man skulle vilja göra bara lite mer med sitt liv, ha upplevt lite mer.

Jag kallar detta det tredje hålrummet eftersom mäniskan helt har gått ifrån dom två ursprungliga teorierna om meningen med livet d.v.s överlevnad och utveckling.
Djur lixom växter kämpar alltid för överlevnad och för att anpassa sig till nya miljöer och levnads villkor. Men inte människan, vi är den smartaste arten på joren plus att vi har den bästa anpassningsförmågan och ärligt så finns det väldigt många av oss alla redan!

Så därför måste vi söka efter en ny mening med livet, fylla detta tredje hålrum som uppstår när vi inte längre har en plan. Vi fyller det med pengar, matriella saker, adrenalin kickar m.m och då får vi ändå uppleva livet lite grann. Men just pengar och matriella saker har ju dålig effekt det är nog som dom säger man blir inte lyckligare av pengar.

Så hur ska man fylla detta tredje hålrum och med vad?

Det är nog helt individuellt, varje människa får nog hitta sitt eget sätt att fylla detta hålrummet med och försöka hitta sin egen mening med livet. Men en mening med livet finns det och det vet jag säkert!

"Precis innan du födds viskar din skyddsängel till dig, just din mening med livet. När du ska fråga mer om det, så hyssjar hon på dig och lägger fingret på din överläpp, det är därför du har en grop där som en påminnelse till att du har en mening med just ditt liv"


http://fulafulaord.blogspot.com/2008_09_01_archive.html


Bengt

Håller nog det här inlägget för det allra bästa som du skrivit hittills! Citatet sist i texten blir jag annars lite nyfiken på ... Vem bakom formuleringen? Du själv? För egen del tror jag att meningen med livet är att växa (i vidare mening!). Och att hur detta inre växandet ska ske/sker är väldigt individuellt.



PUBLICERAT: 2010-09-28, 21:14:05 | URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/
charlotte

jag har också skrivit ett inlägg om både meningen med livet o att älska sig själv. men jag hittar bara det ena:

kloppan.wordpress.com/2010/04/04/vad-ar-meningen-med-livet/



PUBLICERAT: 2011-01-19, 17:25:22 | URL: http://kloppan.wordpress.com

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: