SKRIVET: 2010-09-08, kl 17:50:50 | PUBLICERAT I: Allmänt

Människans naturliga miljö?!

Vad är människans naturliga miljö?
Är det i stan med en massa andra människor eller är det på landet med många människor men på mer yta?
Är människan monogam eller polygam eller ska hon leva ensam?

Finns det någon människa som kan svara på detta?

Jag tror inte det eftersom det finns lika många tankar om vad som är naturligt som det finns människor, alla har ju något gemensamt men ändå något specifikt i just deras tanke och levnads sätt.

Finns det överhuvudtaget något som heter naturlig när det gäller människan?
Nja får jag väl svara på den frågan, vi har ju grundläggande behova som att äta,sova,andas, föröka oss m.m

(fast man kan ju nu mera ta bort föröka oss också eftersom det går att förhindra och faktiskt inte är ett grundläggande överlevnadsbehov längre)

Behöver vi äta då? Ja men inte varken nyttigt eller mycket om vi inte vill, man kan äta pulver med mineraler. Så länge vi får i oss vatten och lite andra saker så kan man köra vidare

Andas, ja de går i alla fall inte att säga emot.

Sova, inte ens de behöver vi, jo egentligen, men som med alla andra naturliga behov så finns de dom som struntar i det med.

Så finns de något som heter naturligt som människor? Nej jag tror inte de.
Vissa är flockindivider andra är ensamma, vissa vill ha en partner andra vill ha flera partners, några vill inte ha någon alls.
Andra vill ha nya partners hela tiden, vissa stannar med en. Jag kan hålla på i evigheter.
Hur kom det sig att människan var det enda djuret som "skapades" utan att ha någon plan? För vad var meningen med människan? och var är människan påväg?

Djuren kommer alltid tillbaka till en sak, överlevnad! Alltid alltid alltid överlevnad,vad den än gäller, Mat, territorium, fortplanting m.m allt handlar om överlevnad! Och låt mig tillägga dom är nöjda med detta, det är helt okej för dom, där finns det ingen som ger upp eller börj snacka om att det är tråkigt och enkelspårigt.

Som sagt vad är de för fel på människor, har vi de för bra, har vi för mycket plats, finns de för mycket att äta eller varför gör vi som vi gör? Va handlar allt om? Det är långt ifrån överlevnad i alla fall inte för oss i I-länder.

Jag tror det finns ett naturligt beteende hos människor, det är samma sak som hos djuren, det är bara det att vi fått storhetsvansinne och lite för mycket hjärnceller, inte tillräckligt så att vi gör något bra av det nej, utan precis lagom mycket för att vara så destruktiva vi bara kan. Skada förstöra och plåga, det är vi bra på.

Jag känner att jag alltid är så härligt positiv, tycker ni inte det?

Givetvis finns det även en skapande kraft i människan men det verkar som att efter varje generation som födds så minskar den styrka och den destruktiva framhävs mer och mer.

Jag vill hylla den skapande egenskapen hos alla människor för den finns, jag har massor av den och det stämmer faktiskt att den som har mer av den skapande är mindre destruktiv.

Kom ihåg detta människan består av tre krafter den skapande, den bevarande och den förstörande (destruktiva), alla människor har det men en av dessa är alltid mer framträdande och jobbar man på detta kan man få en jämn balans.

Så kom igen nu, rannsaka dig sjäv vad är du!


Bengt

Oj - det var en hel del i ditt inlägg idag. Tänkte först klippa in en länk till min favoritpoet Gunnar Ekelöfs texter. Men det kändes för överdrivet, och du har nog läst honom redan. Men han behandlar åtminstone delvis de områden som du tar upp, fast på sitt sätt. Själv tror jag inte att människan i grunden mår bra av att bo i (stor-)stad. Jag tror att det liv som exempelvis min mammas släkt har levt - på landet utanför Karlshamn i Blekinge - är sundare, har mer hälsosamt tempo och ger djupare relationer med fler (!) faktiskt - trots att det ju finns färre antal människor omkring en än i en (stor-)stad.



PUBLICERAT: 2010-09-08, 18:21:49 | URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: