SKRIVET: 2010-09-09, kl 17:24:02 | PUBLICERAT I: Allmänt

Bilen = Terapi

För mig fungerar bilen som en slags terapi stund, innan man ska till jobbet man hinner vakna till liv ordentligt, fundera över hur dagen kommer se ut och njuta av en litens stunds ledighet innan man börjar dagens slit.

Jag älskar att köra bil, jag kan köra nästan hur långt som helst och köra bara för körandes skull. Jag vet det är inte speciellt miljövänligt med bil men till mitt försvar så måste jag ha bil eftersom jag bor som jag gör och jag kör aldrig i onödan, däremot erbjuder jag mig gärna att köra om någon ber mig eller behöver skjuts.

Jag tror alla behöver ha en liten terapi stund om dagen, man får reflextera över sitt liv i lugn o ro, de behöver inte vara just i bilen, den är oftast kvällspromenader eller över en kopp te vid köksbordet.

Dom som inte hinner med detta eller känner att dom ens vet om att behöver det är det väldigt synd om, det är dom som kommer att få uppsöka psykolg eller kurator för eller senare eftersom dom har tappar sig själva eller något annat viktigt på vägen, dom går in i väggen eller får andra konstiga symtom.

Men just bilen är så bra för hur många andra ställen får man en chans att vara helt själv på, jag har faktiskt ingen möjlighet alls till detta eftersom jag lever som jag gör, det finns alltid familj,vänner överallt i mitt liv men inte i min bil. Jag kan inte gå kvällspromenader eftersom jag i stort sätt måste gå och lägga mig när jag kommer hem.

Jag lever ett väldigt stressigt liv som alltid är fullt med saker och evenemang som ska göras och fixas, jag har massor med projekt och det största av allt jag har ett heltids jobb (typ). Så utan mina terapi stunder i bilen hade jag inte mått så bra som jag gör, jag kan hålla en bra balans i mitt liv, jag hinner känna efter hur jag mår, hinner reflextera över det som är dåligt, le åt det som är bra, gråta om jag måste och hitta ny energi inför nästa steg i livet.

Alla behöver vi dessa stunder, varje dag, vi måste bara hitta dom. Jag kan slå vad om att många kör varianten "varva ner framför tv" men vad händer då, jo du tittar och tänker på din tv inte på dig själv, många tar en öl eller sätter sig framför datorn men dom skulle kunna ägna den tiden åt sig själva istället. Att utvärdera sig själv ofta och tänka över sitt liv är en form av egoism jag tycker att fler borde ägna sig åt, detta är bra egoism.

Man hinner märka så mycket saker i tid, man blir inte speciellt ofta överraskad, man känner om man håller på att bli sjuk, man hinner tänka över sitt förhållande, vart är jag på väg. Många tänker inte ens tanken om man inte blir tillfrågad eller när man väl ligger där jätte sjuk. Inte ens då kan en del koppla av.

Det är lite roligt hur många symtom detta kan få om man inte har vett att ägna sig åt lite själv terapi då och då, typ alkohol, droger, sexköp, självmord,skiljsmässa, missandel av anhöriga, deppresion, man blir olycklig, missnöjd, rastlös, tillbaka dragen, panik ångest, hjärtproblem o.sv

Jag känner att de där klarar jag mig utan och istället rullar vidare och mår fantastiskt bra!



Ps Om du undrar vad bilden har med texten att göra så är det vetenskapligt bevisat att vatten har en lungnande inverkan på människor ds



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: