SKRIVET: 2010-10-26, kl 07:44:51 | PUBLICERAT I: Allmänt

Ljuger du?

Idag finns det massor med bra program som handlar om att läsa av människor, lite to me, är väl ett av det mest utstuderade.

Jag är själv väldigt intresserad av detta och läser allt som kommer i min väg, detta eftersom jag troligen kommer satsa på en karriär som beteendevetare med inriktning kriminologi. Men det är ännu bara funderingar.
I vilket fall som helst så har jag lärt mig vissa tips på hur man ser om människor ljuger och ett av dessa är att man talar i negativa former, jag kallar dom negativer.
T.ex Nixons "I'm not a crook", Bill Clintons "I did not have a sexual relation whit that women" - Monica Lewinsky skandalen. 

Varför säga - Du är ju inte helt dum - istället för - va smart du är.

Ja ni fattar, när man börja lägga in "negativer" i meningar så kan man vara säker på att personen ljuger eller i alla fall undan håller något av sanningen.

Ett annat sätt är att den som ljuger, "hittar" på en historia histora, brukar besvara frågor med en fråga.
Detta göra för att den som "ljuger" måste köpa sig tid för att hitta på ett svar.

När man plockar saker ut minnet, jobbar den vänstra hjärnhalvan, det är där man sparar minnen. Men om du ljuger måste man ju komma på en historia och då är det den högra hjärnhalvan som jobbar. Där av kommer det att man tittar snett mot vänster när man ljuger.




http://tipping.blogg.se/images/2010/whitelies_69384903.gif

Synd bara att detta inte är en exakt vetenskap, det beror på att alla människor är anorlunda och reagerar och tänker lite anorlunda. Detta är i alla fall en del i min måttstock hur jag ser att människor ljuger. Jag tittar även om andra tecken och om jag hittar mer än 3, då är jag säker på att personen ljuger för mig t.ex ögon, flackande blick, ändring i tonläge m.m.

Ha nu en riktigt bra Tisdag. 



Bengt

Oerhört intressant ämne. Allmänt, ibland: vad rör sig i huvudet på folk? Specifikt, ibland: när ljuger folk? Skulle jag göra om mitt yrkesval skulle just beteendevetare ligga nära till hands.

I journalistyrket är för övrigt intervjuteknik närbesläktat. Skriv gärna mera om det här med att läsa av människor!



PUBLICERAT: 2010-10-26, 21:54:49 | URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: