SKRIVET: 2010-11-22, kl 13:15:08 | PUBLICERAT I: Allmänt

Jag är en av dom drabbade.

Ja jag är en av dom drabbade, jag lider av rastlöshet och att aldrig kunna vara nöjd.
Jag måste hela tiden ha nya saker/människor runt om kring mig, hitta på nya saker.
Problem med mig är att jag "bränner" ut det så fort, jag blir så intensiv, lär mig allt, ska kunna allt tills det inte är spännande mer utan då vill jag ha något nytt.

Det kan röra sig allt från böcker - teknik - jobb, jag vill, lära, kunna och veta.
Jag vet inte om det är en egenskap eller om det är slit och släng samhället som gör en person sådan.
Men kan kan säga att det är en fruktansvärt irriterande egenskap, att aldrig vara nöjd. Inget är hållbart utan förutom speciella favorit saker som alla har.

Vad gör man åt det, kan man kontrollera rastlöshet, för om man ignorerar den för länge så exploderar den inuti istället.
Det roliga med mig är att jag inte bara är fruktansvärt intensiv i de saker jag gör utan jag ger även precis allt, jag går all in, när jag hittar nya intressanta saker eller människor.

Givetvis har jag underbara vänner som följt mig genom alla år jag har levt, underbara människor som alltid finns där för mig och jag för dom, jag pratar om när man träffar nya spännande människor som inte är som dom jag brukar umgås med. Då vill jag har reda på hur dom tänker, ser på världen, vilka intressen dom har.
Jag älskar ju som sagt människor och tycker dom är roliga och spännande men att studera människor som hobby?

Men den här rastlösheten är som sagt väldigt utbrädd i samhället och jag är långtifrån ensam, men eftersom "problemt" är så stort så borde dom väl kunna hitta på ett botemedel till det. Man kan ju inte ha 50.000 människor runt farandes som Duracell kaniner kors o tvärs över landet.

Men om vi nu ska avsluta positivt, hade jag inte haft nyfikenheten och rastlösheten som drivkraft så hade jag troligtvis inte kommit så långt som jag kommit idag, sen den är långt ifrån bara negativ...den är bara det när det gäller saker som jag egentligen vill ha kvar, saker jag vet som är bra men rastlösheten säger byt ut och utvecklas, vem vet vilken person du kommer bli sen.

Jag är fruktansvärt nöjd över mig själv och är ytterst självgod, så detta är ingen dålig egenskap bara lite lite mindre bra! Tips??


Bengt

Jag minns inte om det är hos dig som jag har dragit vad en av landets främsta Mindfulness-kännare i landet har sagt & skrivit (läkaren Ola Schenström) -att vi lever i ett enda stort ADHD-samhälle, med hyperaktivitet och uppmärksamhetsbrist lite varstans. Allt mer uppdrivet tempo i vårt moderna samhälle, och det smittar av sig. Massor är mer eller mindre rastlösa, eftersom vårt moderna västerländska samhälle är det. Det var nog allt lite lugnare i det gamla bondesamhället. Men kanske också lite tråkigare ...



PUBLICERAT: 2010-11-22, 16:23:15 | URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: