SKRIVET: 2010-12-17, kl 14:06:15 | PUBLICERAT I: Allmänt

Facket!

Hur viktigt är egentligen facket?
Är dom värda pengarna?

Det är ju inte billigt att vara med i både A-kassan och facket. Om jag hade gått med så hade det kostat ca 700 kr i månaden, det är minst en arbetsdag för mig i månaden.

Är dom värda pengarna?

Detta ska ni absolut inte ta som något negativt, jag är som vanligt bara frågvis!
Att det finns gott om idiotiska arbetsgivare, som gör allt för att tjäna lite pengar extra det vet jag.
Men fackförbunden är ju så stora nu i Sverige och dom har mycket makt att är det egentligen nödvändigt att gå med dom?
Jag vet att om alla hade tänkt som jag då hade man ju inte haft några fack eller det stora inflyttande som fackförbunden har idag MEN för mig är facket alldeles för mycket politik, det är ju inte en slump att alla fackombud är med i Socialdemokraterna direkt. Blir jag då medlem i ett fackförbund så stödjer jag ju Socialdemokraterna och det vill jag ju inte. Samtidigt som olika fackförbund stödjer andra organisationer som jag inte stödjer så hur nödvändigt är det egentligen att vara med i ett fackförbund.

                   

http://www.goldqueens.net/gott%20och%20blandatnew-page.html


Jag gillar facket när dom driver upp våra löner, då är dom väldigt bra att ha. Det är faktiskt den enda gången jag gillar dom. Eftersom jag inte är heltidsanställd så berörs jag knappt av deras regler eller kollektivavtal, på vissa punkter men inte det gör varken till eller från för mig.

Hur viktigt är facket för dig? Har du någon gång behövt använda dom?
Va skulle du rekomendera mig att göra?


Som slut ord vill jag nog ändå konstatera att facken är lite väl giriga ibland och man får ganska lite tillbaka, har t.o.m fackförbunden slutar arbeta för den arbetande människan eller vart går alla pengar som dom varje månad får in?

http://melaqe.webblogg.se/2009/october/



Tilda

700spänn för facket?! vilket fack tillhör du?

Jag tror jag betalar typ 200 för facket, + a-kassa.

Helt klart värt pengarna, tycker jag, men det beror även på vad du "får" Jag har min hemförsäkring och sånt småkrafs som ingår i månadsavgiften. Sedan om chefen är elak, så ringer man sitt fackliga ombud. Och säger till chefen "Jag har pratat med facket" då blir dom tysta.



PUBLICERAT: 2010-12-22, 10:20:37 | URL: http://harlemrequiem.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: