SKRIVET: 2010-08-31, kl 13:48:49 | PUBLICERAT I: Allmänt

Nät hatet!

Kollade på ett program från SVT:s Morgonsoffa där det satt två st proffstyckare och pratade om åsikter, då kom dom in på ämnat det stora nät hatat. Tydligen är det så att i Sverige finns det enormt hat på internet, man mobbar, skriver i bloggar och komenterar. Överallt där det finns kommentators fält så dyker nät hatet upp.
Jag har ingen personlig erfarenhet av detta eftersom jag än så länge inte hållt på så länge med mitt bloggande. Men dessa proffstyckar satt och pratade om saker som "jag visste inte att det fanns en sån vrede i Sverige", "man vågar bara uttrycka sig efter som internet är anonymt" m.m
Dom höll på så en stund så det skulle ta mycket tid att skriva ner allt, men inte en enda gång reflekterade dom över att det faktiskt kan vara så att folk faktiskt är missnöjda med samhället. Utan det är bara så att man har en grining dag och då går man och skriver skit om folk på nätet eftersom man är anonym.

Jag har lite nyheter till er, man är inte anonym på internet! Det finns gott om människor som kan spåra dig utan problem och som gör det för skojs skull man är absolut inte anonym, jag kan också spåra människor men det tar lite längre tid för mig efter som jag gör det lite mer traditionellt.

Det finns människor som vill bli kände genom att hoppa på och kritisera kända/offentliga personer, t.ex alla dess ur jobbiga blogg krig hela tiden, det pinsamaste är ju att aftonbladet har gjort en serie om det, toppbloggarna.
Det visar ju vilket nivå aftonbladet ligger på.

Jag har en del personer som jag absolut skulle kunna tänka mig att skriva ett kritierande blogg inlägg om och det tänker jag göra också längre fram. Det finns många som förtjänar en känga och en del får man väl tåla om man väljer att leva som offtentlig person men även jag tycker att mycket av det som skriva är oförtjänat.

Om man kan hålla sig till reglen att detta kan jag säga ansikte mot ansikte till personen då kan jag skriva det, så kanske man slipper många "proffstyckare" som skriver ner sitt hat på internet bara för att få ur sig sin skit.

Det finns så många andra sätt man kan bli av med frustration och ilska på, en gamal hederlig promenad räcker gott och väl.

Nätmobbning är något helt annat, det är små hormonstinna slynglar som inte kan hantera internet eller förstå konsekvenserna av deras handlingar. Spärra visa sidor i skolorna och ha kolla på era barn hemma. Inför vett och etikett även på internet man är inte anonym och man får inte säga vad man vill om människor oavsett om man tycker väldigt illa om dom!

Va hände med den gyllenereglern? Finns det ingen som kan den längre?

Be nice


Bengt

Extra intressant inlägg! I bloggsammanhang lär det finnas ett särskilt ord för dessa vredens skribenter: bloggtroll. Själv lärde jag mig ordet/begreppet när jag läste norska bloggar. En med många besökare på bloggportalen hade blivit utsatt för en riktigt elak en, och var riktigt upprörd. Som en av mina andra bloggvänner skrivit nyligen så måste man vara beredd på att förr eller senare dyker ett bloggtroll upp på den egna bloggen. Man blir "avrättad". Fast som storbloggare/kändisbloggare ligger man ju betydligt, betydligt risigare till. Ja, det finns en omfattande vrede bland svenskarna. En vrede som en del tror sig obehindrat kunna ge utlopp för på nätet. Även som e-mail. Till SR Värmland, exempelvis, kunde folk häva ur sig precis vad som helst - anonymt oftast, men även med namn. Annars är det ju förstås så att som offentlig person eller ett företag så får man helt enkelt tåla betydligt, betydligt mera än som privatperson. Ämnet är jättestort ...



PUBLICERAT: 2010-08-31, 18:38:01 | URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: